Programma

Programma

Museumkennisdag: praat mee over de nieuwe ICOM definitie!

Op 28 september komt de museumsector samen om een gesprek te voeren over de voorgestelde nieuwe ICOM museumdefinitie. Welke raakvlakken hebben zowel de huidige museumdefinitie als nieuwe voorgestelde definitie met jouw instelling? Waar polariseren zij? En hoe zou jij een museum definiëren?

Dompel jezelf onder in de kennis van de sprekers en deel jouw bevindingen met de ruim 200 collega’s die je op de kennisdag zult ontmoeten. Doe nieuwe ideeën op voor jouw instelling bij een van de expertmeetings, laat je inspireren door verschillende visies tijdens de paneldiscussies en laat je stem horen in het debat. Bekijk het volledige programma hieronder!

Hilke Wagner – Directeur Albertinum Museum Dresden

Hilke Wagner viel op door een recente actie waarin zij de extreem-rechtse groepering Pegida uitnodigde voor een dialoogsessie over de plaats van het museum in de samenleving. In The Guardian werd zij geprezen om haar besluit om alle inwoners van Dresden mee te laten denken over het museum.
Wagner neemt ons mee in haar overwegingen en wat haar dat  tot nu toe heeft gebracht.
De voertaal van deze keynote is Engels.

Dagvoorzitter

Aldith Hunkar

De Museumkennisdag wordt dit jaar gepresenteerd door journalist Aldith Hunkar. Aldith is vooral bekend van haar jaren als presentator van NOS Journaal, Jeugdjournaal, NOS Evenementen en tal van sociaal-culturele programmas op radio en TV bij andere omroepen. Een bevlogen en bereisde dagvoorzitter, gewapend met een grondige voorbereiding, een krachtige persoonlijkheid, een brede horizon en een gezonde dosis humor en improvisatietalent.

Programmaoverzicht Museumkennisdag 28 september 2020

Tijd                      Onderdeel

09.45 – 10.00      Ontvangst

10.15 – 10.45     Opening – o.a. door Hilke Wagner

11:00 – 11.45      Ronde 1

Paneldiscussie: Museumdirecteur 2030

Al jaren spreekt men in Nederland van een heuse stoelendans in de top van de museumwereld. Villa Mondriaan brengt hier verandering in en maakt ruimte voor een nieuwe generatie museumdirecteuren. Is dit een goed voorbeeld voor de Nederlandse museumsector? Musea zijn volgens de voorgestelde museumdefinitie “democratiserende, inclusieve en meerstemmige ruimtes”, en zouden dus een reflectie van de samenleving moeten zijn, zowel het publiek als de medewerkers. Wie zijn de Museumdirecteuren anno 2030 en hoe heeft de voorgestelde museumdefinitie invloed op het profiel van deze directeur?

Charlotte Rixten is momenteel directeur van Villa Mondriaan en tevens de jongste museumdirecteur van Nederland. Hoe ziet zij de Museumdirecteur anno 2030 voor zich? Zij gaat hierover samen in discussie met Carin Reinders, directeur van CODA, en Richard Kofi, genomineerd Museumtalent 2019. Deze discussie wordt geleid door Aldith Hunkar.

  • Charlotte Rixten is 25 jaar en daarmee de jongste museumdirecteur van Nederland. Ze heeft samen met twee junior-directeurs de dagelijkse leiding over Villa Mondriaan, een museum waar Piet Mondriaans vroege kunst wordt tentoongesteld.
  • Carin Reijnders is sinds 2002 directeur van CODA Museum te Apeldoorn. CODA heeft wisselende tentoonstellingen met moderne, beeldende kunst, hedendaagse mode- en kunstenaarssieraden van (inter)nationale ontwerpers en kunstenaars en kunst van en op papier.
  • Richard Kofi werd in 2019 genomineerd als Museumtalent door de Rijksdienst van Cultureel Erfgoed. Hij is kunstenaar, tentoonstellingmaker en programmeur bij Bijlmerparktheater.
Rondleiding

12.00 – 12.45     Debat

                            Lunch

13.00 – 13.45     Debat

                            Lunch

14.00 – 14.45     Ronde 2

Paneldiscussie: Wordt het museum een clubhuis met collectie?

 

Blijft de collectie de corebusiness van musea? Volgens de voorgestelde museumdefinitie is het museum ook een plek om samen te komen en een leuke tijd te hebben. In dit panel gaat het gesprek over in hoeverre collecties hieraan ondergeschikt zijn. Heb je een vaste collectie nodig om een eigentijds verhaal te kunnen blijven vertellen in de toekomst? We bespreken in het panel ook het steeds populair wordende kunsthal-model en hoe de “fluïde ruimtes, continu aan verandering onderhevig” in verhouding staan tot de van oudsher verzamelde collectie van een museum.

Alfred Staarman gaat hierover in gesprek met Germa Greving en Katja Weitering. Deze discussie wordt geleid door Olga van Oost, algemeen directeur en adviseur museologie bij FARO (BE). FARO is het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed.

  • Alfred Staarman is conservator collectievorming bij het Nationaal Militair Museum in Soest.
  • Germa Greving is directeur bij museum Het Pakhuis in Ermelo.
  • Katja Weitering is hoofd presentaties bij Museum Catharijneconvent in Utrecht.
Expertmeeting: Emotienetwerken & Erfgoedwijsheid

In deze expertmeeting geeft Prof. dr. Hester Dibbits met Jule Forth en Marit van Dijk een workshop emotienetwerken en erfgoedwijsheid.

Hoe gaan we in het heden om met het verleden? Deze vraag is een bron van inspiratie, maar ook van conflict. Denk aan het debat over Zwarte Piet en het slavernijverleden. Of aan de discussie over de voorgestelde museumdefinitie. Het gesprek over de te maken keuzes raakt aan vraagstukken rond eigenheid en identiteit. En telkens weer zien we dat daarbij emotionele claims op het verleden worden gemaakt. De 21ste-eeuwse burger is gebaat bij inzicht in het krachtenspel van belangen en emoties rond tradities, museale collecties en oude gebouwen. Inzicht in de dynamiek van erfgoedvorming maakt je ‘erfgoedwijs’.

Om tot een erfgoedwijze samenleving te komen, werkt een team van onderzoekers onder leiding van Hester Dibbits aan een nieuwe methode: emotienetwerken. Emotienetwerken zijn de uiteenlopende gevoelens die mensen bij een erfgoed-item hebben en die soms flink kunnen botsen. Maar emotienetwerken is ook een werkwoord. Het is een oefening die inzicht verschaft in het ingewikkelde samenspel van emoties en belangen rond erfgoed.

  • Prof. dr. Hester Dibbits is lector Cultureel erfgoed, directeur van de internationale master Applied Museum & Heritage Studies aan de Reinwardt Academie en bijzonder hoogleraar Historische Cultuur en Onderwijs aan de Erasmus Universiteit.
  • Jule Forth en Marit van Dijk zijn onderzoeksassistenten bij het project Emotienetwerken rond erfgoed in educatieve settings.
Expertmeeting: Aan de slag met digitale toegankelijkheid

Op de Museumkennisdag staat de door het ICOM voorgestelde museumdefinitie centraal. In de voorgestelde definitie wordt gesproken over het garanderen van gelijke rechten en toegang tot het erfgoed voor alle mensen. In deze workshop wordt ingegaan op digitale toegankelijkheid voor culturele organisaties. Wat houdt dat in? Wat maakt een website eigenlijk ontoegankelijk? Hoe zit het bijvoorbeeld met de huidige wetgeving en richtlijnen en hoe verhouden deze zich tot de Code Diversiteit en Inclusie? Kan een potentiele bezoeker alles vinden én gebruiken op je website? In deze workshop gaan we aan de slag met concrete tips en werkwijzen die je helpen om te weten waar je op moet letten en welke tools je kunt inzetten om je website toegankelijker te maken.

Stephanie Teunisse is contentcoördinator en adviseur bij DEN Kennisinstituut cultuur & digitalisering. Zo houdt ze zich onder andere bezig met de vraag wat digitalisering kan betekenen voor de diversiteit en inclusiviteit binnen de cultuursector.

Expertmeeting: Democratisch verzamelen: kan dat?

In deze expertmeeting vertelt Nicole van Dijk meer over Museum Rotterdam en hun innovatieve manier van verzamelen. Museum Rotterdam is een stadsmuseum met historische voorwerpen én met een actieve collectie over de hedendaagse stad. In de actieve collectie staan mensen centraal; hoe zij kenmerkend zijn voor ontwikkelingen in de stad en op welke wijze zij hiermee een verbindende rol spelen in Rotterdam. Samen met vele Rotterdammers kiezen ze welke activiteiten, objecten en verhalen worden opgenomen in de actieve collectie van het Echt Rotterdams Erfgoed. Deze samenwerking met stadsbewoners om het erfgoed van de toekomst te vinden, te bewaren en te presenteren is uniek in Europa. Nicole legt uit hoe zij de geschiedenis van de toekomst maken en stelt deelnemers de vraag: is dit democratisch? En komt dit het culturele veld ten goede?

  • Nicole van Dijk is curator en geeft leiding aan het onderzoeks- en community development programma van Museum Rotterdam.
Rondleiding

15.00 – 15.45      Ronde 3

Paneldiscussie: De ultieme museale doelstelling

Wat doet jouw museum momenteel aan de “menselijke waardigheid, sociale rechtvaardigheid, gelijkheid en planetair welzijn” in onze wereld? In de voorgestelde museumdefinitie is dit het ultieme doel van musea. Te hoog gegrepen of terecht? In dit panel gaan we met drie museum professionals verder hierover in gesprek. Want kunnen musea die voornamelijk werken van één kunstenaar tonen ooit aan dit ultieme doel conformeren? Of zouden we helemaal niet een ultiem doel kúnnen formuleren gezien de veelzijdigheid van de Nederlandse musea.

Pascal Arts (museum Kaap Skil), Meta Knol (directeur museum De Lakenhal)  en Michiel Buchel (directeur NEMO Science Museum) gaan hierover met elkaar in gesprek. Het gesprek wordt geleid door Aldith Hunkar.

  • Pascal Arts is hoofd tentoonstellingen bij onder andere het maritiem museum van Kaap Skil op Texel sinds 2018.
  • Meta Knol is directeur bij museum de Lakenhal te Leiden sinds 2009.
  • Michiel Buchel is directeur bij NEMO Science Museum te Amsterdam sinds 2003.
Expertmeeting: Cool Collection

Cool Collection is de eerste vernieuwde collectiepresentatie, waarin Museum Het Valkhof op zoek gaat naar alternatieve manieren om hun collecties archeologie en beeldende kunst met elkaar in verband te brengen en verrassend te presenteren. In deze expertmeeting nemen gastcuratoren van de Cool Collection, Jessica Helbach en Flos Wildschut, je mee door de tentoonstelling en vertellen over de totstandkoming van deze vernieuwende presentatie.

De veranderende samenleving vraagt volgens het museum om een nieuwe type curator, een die opereert als een regisseur op het gebied van informatie-aanbod, en luistert naar wat bezoekers willen. Hun idee van een goeie expositie gaat niet zozeer over verleden of heden, maar over menselijk gedrag dat van alle tijden is en waar we onszelf kunnen bezien door de bril van de tijd. Voorop staat hierin het stimuleren van verbeelding en creativiteit, want, zo zegt het museum “verbeelding en creativiteit zijn menselijke waarden, die niet alleen artistiek van belang zijn, maar ook een grote betekenis hebben voor de economie en de wijze waarop wij de uitdagingen van een steeds complexere samenleving het hoofd kunnen bieden.”

  • Jessica Helbach en Flos Wildschut zijn freelance curatoren.
Rondleiding

16.00 – 16.15     Dagafsluiting

16.30 – 17.45     Borrel

En meer….

Houd deze pagina in de gaten voor meer updates.