Programma

Programma

Bekijk hier het programma-overzicht
09:00Ontvangst & registratie
09:30Ronde 1Lezingen
  Expertmeetings
10:30Pauze & netwerkmoment beursvloer
11:45Ronde 2Lezingen
  Expertmeetings
12:30Lunchpauze & museumbezichtiging
14:00Ronde 3Lezingen
  Expertmeetings
15:00Ronde 4 Lezingen
15:45Borrel 
17:00Einde Museumkennisdag

Aanmelden

Het programma van de Museumkennisdag bestaat uit verschillende rondes met lezingen en expertmeetings. De lezingen variëren per ronde, de verschillende expertmeetings herhalen zich.

Hoe meldt u zich aan?

Stap 1:Hieronder kiest u binnen elke ronde de lezing of expertmeeting die u wilt bijwonen.
 Let op, u moet per ronde een keuze maken om door te gaan naar de volgende stap.
Stap 2:U vult uw contact- en functiegegevens in.
Stap 3: U betaalt voor uw toegangsbewijs en krijgt hiervan een bevestiging per mail toegestuurd.

Kosten

De toegangsprijs voor de Museumkennisdag bedraagt:

€90,- ex. BTW voor leden van de Museumvereniging
€110,- ex. BTW voor niet-leden

Koffie & thee, de lunch en de borrel zitten bij de prijs inbegrepen

Ronde 1
Aanvang 9.30 uur
Lezing: Particuliere musea

Lezing: Particuliere musea

Wat kunnen traditionele musea leren van hun particuliere collega-musea? Op de Kennisdag 2017 slaan we een brug tussen de twee. Hoe is het om te werken voor een particulier museum? Hebben ze echt meer (financiële) mogelijkheden dan andere musea?

Lees meer  

Wat kunnen traditionele musea leren van hun particuliere collega-musea? Op de Kennisdag 2017 slaan we een brug tussen de twee. Hoe is het om te werken voor een particulier museum? Hebben ze echt meer (financiële) mogelijkheden dan andere musea?

We gaan ook dieper in op de rol van de oprichter van het particuliere museum. Heeft deze directeur een andere rol dan de directeur van bijvoorbeeld een Rijks gesubsidieerd museum? De oprichter is immers niet alleen bestuurder maar ook de eigenaar van de collectie. Wat zijn de voor- en nadelen van deze situatie? Op deze en andere vragen krijgen we antwoord van ervaringsdeskundigen, onder wie Ronald Kooyman, directeur van het Louwman Museum en gastheer van de Kennisdag 2017.

Ronald Kooyman is sinds 2009 de directeur van het Louwman Museum in Den Haag. Hij studeerde Bedrijfskundige Economie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en is sinds 2002 verantwoordelijk voor de realisatie, inrichting en begeleiding van het Louwman Museum. Dit automobiel museum staat bekend om zijn uitgebreide collectie van bijzondere auto’s. Maar het museum heeft meer te bieden, cultureel ondernemerschap staat bij het Louwman Museum hoog in het vaandel.

Lees minder  
nog 328 plaatsen
Deelnemen
Lezing: Collectie digitaal delen

Lezing: Collectie digitaal delen

Musea kiezen er steeds vaker voor om hun collectie digitaal beschikbaar te maken voor iedereen die hier interesse in heeft. In dit programmaonderdeel van de Kennisdag 2017 onderzoeken we hier de voor-en nadelen van.

Lees meer  

Musea kiezen er steeds vaker voor om hun collectie digitaal beschikbaar te maken voor iedereen die hier interesse in heeft. In dit programmaonderdeel van de Kennisdag 2017 onderzoeken we hier de voor-en nadelen van. Is het een must of een trend? Welke strategie is raadzaam? Sprekers als Wikicommons vertellen alles over hun ervaring met het digitaal delen van de collectie.

Heeft het gratis digitaal toegankelijk maken van de collectie een negatieve invloed op het aantal fysieke bezoekers? Hoe zit dat met auteursrechten wanneer de bezoeker dat mooie kunstwerk in de hoogste resolutie vanachter de eigen pc kan oproepen? Welke kansen bieden digitale collecties voor onderzoekers die op werken willen kunnen inzoomen tot op het kleinste detail? Kortom; meer dan genoeg vragen om te bespreken over dit relatief jonge verschijnsel.

Wikicommons – Wikipedia. Gewoon doen!
Iedereen kent Wikipedia. Maar niet iedereen weet waarom Wikipedia bestaat. Het antwoord: “Stel je een wereld voor waarin elke persoon vrije toegang heeft tot alle kennis. Dat is waar wij aan werken.” En dat is waar heel veel Nederlandse kennis- en erfgoedinstellingen inmiddels ook aan bijdragen door met de Wikimedia-beweging samen te werken. Deze presentatie gaat in op de vraag waarom ook jouw instelling baat heeft bij samenwerking met Wikimedia, en laat zien wat de mogelijkheden zijn. Compleet met sprekende voorbeelden en klinkende statistieken.

Arne Wossink is projectleider bij de Vereniging Wikimedia Nederland. Hij begeleidt kennis- en erfgoedinstellingen die aan de verschillende Wikimedia-platformen willen bijdragen. Daarvoor was hij als archeoloog werkzaam bij de University of Chicago en de Universiteit Leiden.

Lees minder  
nog 206 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: BREEAM: duurzaamheidskeurmerk voor musea

Expertmeeting: BREEAM: duurzaamheidskeurmerk voor musea

Met een aantal musea is in 2013 het BREEAM in Use duurzaamheidskeurmerk passend gemaakt voor musea. Begin 2016 is een project gestart waarbij 11 grote musea het traject doorlopen om te verduurzamen aan de hand van deze richtlijn.

Lees meer  

Met een aantal musea is in 2013 het BREEAM in Use duurzaamheidskeurmerk passend gemaakt voor musea. Begin 2016 is een project gestart waarbij 11 grote musea het traject doorlopen om te verduurzamen aan de hand van deze richtlijn. De 11 musea werken samen en delen gegevens, beleidsstukken en procedures met elkaar die uiteindelijk leiden tot een toolbox die laagdrempelig beschikbaar komt voor andere musea.

In de workshop BREEAM wordt uitleg gegeven over de BREEAM systematiek en over de ontwikkelde toolbox. Ook ga je zelf aan de slag met de toolbox en met het opstellen van een nulmeting van jouw museum.

Frits de Vogel is voorzitter van de sectie veiligheidszorg & facilitymanagement van de Museumvereniging en heeft zich vanuit de sectie bezig gehouden met het passend maken van het BREEAM in Use duurzaamheidskeurmerk. De sectie is initiator van het project waarin 11 grote musea meedoen en waarin de toolbox wordt ontwikkeld.

Lees minder  
nog 27 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Collectiecentrum Nederland: samenwerken vanaf de vloer

Expertmeeting: Collectiecentrum Nederland: samenwerken vanaf de vloer

Het Collectiecentrum Nederland (CCNL), dat gebouwd gaat worden in Amersfoort, is een samenwerkingsvorm tussen het Rijksmuseum, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Paleis het Loo en het Nederlands Openluchtmuseum.

Lees meer  

Het Collectiecentrum Nederland (CCNL), dat gebouwd gaat worden in Amersfoort, is een samenwerkingsvorm tussen het Rijksmuseum, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Paleis het Loo en het Nederlands Openluchtmuseum. Meer dan 80 museumprofessionals werken op dit moment aan de totstandkoming. Hoe organiseren zij zich van onderaf? Welke successen (en ‘bloopers’) kunnen zij delen over samenwerkende ateliers, gezamenlijke faciliteiten, digitale voorzieningen en het verhuisklaar maken?
Met:

  • Karen Keeman (Rijksmuseum, deelprojectleider faciliteiten CCNL)
  • Eric Jan Krupe (projectleider ICT CCNL)
  • Alexandra van Kleef (RCE/deeprojectleider Verhuisklaar CCNL)
  • Zeph Benders (RCE/deelprojectleider Hals CCN – oa restauratie)
Bron: Cepezed

Bron: Cepezed

Lees minder  
nog 29 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Van database opbouw tot uitgebalanceerde communicatieflow

Expertmeeting: Van database opbouw tot uitgebalanceerde communicatieflow

Hoe creëer je vanuit het niets een gestructureerde (e-)database en een geautomatiseerde e-mailflow zonder zwaar te investeren in allerlei CRM-systemen?

Lees meer  

Hoe creëer je vanuit het niets een gestructureerde (e-)database en een geautomatiseerde e-mailflow zonder zwaar te investeren in allerlei CRM-systemen?
Het Noordbrabants Museum verzamelde tijdens de Jheronimus Bosch tentoonstelling in korte tijd maar liefst 62.000 opt-in e-mailadressen door de verkoop van online tickets. De customer journey bij het kopen van een kaartje werd door het museum in kaart gebracht en in samenwerking met dé e-mailspecialist Add to Favorites vertaald en ingericht naar een online communicatieflow. Hierbij was het uitgangspunt om de klant voor bezoek aan de expositie een optimale beleving te laten ervaren. Daarbij was een van de doelstellingen zo min mogelijk inbound telefonisch klantcontact op de afdeling publieksservices te genereren. Ook in de communicatie na het bezoek bleef het vergroten van de betrokkenheid met het museum en het stimuleren van herhaalbezoek een belangrijke pijler in alle communicatie van Het Noordbrabants Museum.

Voor Het Noordbrabants Museum was het na de Jheronimus Bosch tentoonstelling hét moment om het gehele e-mailmarketingbeleid te herzien.

Hoe dat precies in zijn werk ging en wat de belangrijkste learnings zijn vertellen Nathalie Dielissen, Hoofd Communicatie & Marketing van Het Noordbrabants Museum en Joris de Bruijne, Business Development Director van Add to Favorites.

Nathalie Dielissen is sinds oktober 2008 Hoofd Communicatie en Marketing bij Het Noordbrabants Museum.
Per 1 november 2016 is zij ook waarnemend Hoofd Collectie, Presentatie en Educatie.

 

Al sinds de oprichting van Add to Favorites in 2008 zet Joris de Bruijne zich samen met Bas ter Burg in voor het doorontwikkelen van de inzet van digitale communicatie binnen organisaties. Goeie communicatie op het juiste moment is essentieel in het verstevigen van klantenrelaties. Daarom zet Add to Favorites in op de ontwikkeling van e-mailmarketing in combinatie met marketing automation. Die inzet levert hen al jaren een mooie positie op in de Emerce Top 100.

Lees minder  
nog 21 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Gezamenlijke depots: wat moet je minimaal op orde hebben?

Expertmeeting: Gezamenlijke depots: wat moet je minimaal op orde hebben?

In diverse steden en regio’s in ons land zijn initiatieven en uitwerkingen voor gezamenlijke depots. Dat gaat van strikt solistisch delen van het gebouw, maar niet de faciliteiten, naar de vergaande vorm zoals het CCNL voor ogen staat.

Lees meer  

In diverse steden en regio’s in ons land zijn er initiatieven en uitwerkingen voor gezamenlijke depots. Dat gaat van strikt solistisch delen van het gebouw, maar niet de faciliteiten, naar de vergaande vorm zoals het CCNL (Collectiecentrum Nederland). De ervaring leert dat voor een goede start en een succesvolle continuïteit een aantal zaken op orde moeten zijn. Enthousiasme alleen is niet voldoende. Complexe kwesties als rechtsposities, budgetten, organisatie geven druk op een realistische uitvoering. Waarom lukt het nog niet en waar lijkt het wel te lukken? Collegiaal advies en delen van ervaringen.

Onder meer met Wim Hoeben, Hoofd Beheer&Behoud Rijksmuseum/deelprojectleider Collectie Centrum Nederland  en Arco Seton, collectiemanager Nationaal Militair Museum.

Bron: Cepezed

Bron: Cepezed

Lees minder  
nog 29 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Hoe kan ik mijn museum sterker profileren richting mijn gemeente(raad)

Expertmeeting: Hoe kan ik mijn museum sterker profileren richting mijn gemeente(raad)

Tijdens deze workshop zal Stadsmuseum Zoetermeer het verhaal vertellen hoe het museum in samenspraak is gegaan met alle betrokkenen bij het nieuwe Living Museum dat in 2018 opent.

Lees meer  

Tijdens deze workshop zal Stadsmuseum Zoetermeer vertellen hoe het museum in samenspraak is gegaan met alle betrokkenen bij het nieuwe Living Museum dat in 2018 opent. Hiervoor heeft het museum een Samenspraak Magazine gepubliceerd, geïnspireerd door het Meer Dan Waard magazine en de 5 waarden. Het magazine toont de waarden van het nieuw te openen Living Museum door verschillende betrokken partijen zelf aan het woord te laten. Een van hen is de wethouder Cultuur, die enthousiast is over ‘deze unieke landingsplaats van het leven van de afgelopen zestig jaar’. Graag willen we leerpunten uit dit traject van samenspraak met de gemeente met u delen.

 

Jouetta van der Ploeg, museoloog en kunsthistoricus, is directeur van het Stadsmuseum Zoetermeer. Dit museum heeft de laatste jaren steeds gezocht naar het ‘oprekken’ van de grenzen van het traditionele museum. Dit heeft geleid tot een aansprekend en open museumconcept dat bovenlokaal aandacht trekt. Op nationale en internationale conferenties verzorgt Van der Ploeg regelmatig keynote’s, waarbij het Stadsmuseum van Zoetermeer als best practice van innovatief museumbeleid wordt opgevoerd.

 

Saskia van Schaik is senior netwerkregisseur cultuur bij de gemeente Zoetermeer,  haptonoom, oud-directeur, marketeer en verandermanager in de culturele sector. Ze helpt organisaties bij innovatievraagstukken en ontwikkelt culturele concepten vanuit meervoudig perspectief.

 

Marjonne Kube – van Dijk, museoloog, is sinds 1999 met veel plezier conservator van het eigenwijze Stadsmuseum Zoetermeer. Zij is mede verantwoordelijk voor communicatie, educatie en het organiseren van tentoonstellingen en publieksactiviteiten. Zij heeft meerdere publicaties en artikelen op haar naam staan. In 2005 studeerde ze cum laude af aan de Universiteit van Amsterdam in de middeleeuwse kunstgeschiedenis.

Lees minder  
nog 24 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: In musea komt onderwijs tot leven

Expertmeeting: In musea komt onderwijs tot leven

Dit voorjaar kunnen weer projecten worden aangemeld voor de Museumeducatieprijs, de onderscheiding voor het samenwerkingsproject van musea en basisscholen. Onder de winnaars wordt een bedrag van €50.000,- verdeeld.

Lees meer  

Dit voorjaar kunnen weer projecten worden aangemeld voor de Museumeducatieprijs, de onderscheiding voor het samenwerkingsproject van musea en basisscholen. Onder de winnaars wordt een bedrag van €50.000,- verdeeld. De prijs is een initiatief van OCW en bestemd om goede educatieve projecten met het veld te delen en navolging ervan te stimuleren. Tijdens de workshop leren deelnemers hoe ze op een zinvolle, vernieuwende en leuke manier doelgroepen zoals schoolklassen kunnen bereiken. Daarnaast gaan ze aan de slag met De Digitale Scheurkalender (winnaar editie 2015) en ontdekken ze verrassende verbanden tussen kunst / museale objecten en leergebieden zoals natuur, techniek en aardrijkskunde.

 

Herman Tibosch is Hoofd educatie bij het Kröller-Müller Museum. In deze positie ontwikkelde hij een eigentijdse benadering van onderwijs. Het uitgangspunt is altijd: je ontdekt meer door samen te kijken. Dit zie je ook terug in het project ‘De Digitale Scheurkalender’, waarmee hij in 2015 de Museumeducatieprijs won. Herman ziet experimenteren en samenwerken als innovatie en wisselt daarom graag ervaringen uit met collega-instellingen.

Amber Leguit is projectleider van de Museumeducatieprijs, vanuit haar functie als beleidsmedewerker Public Affairs bij de Museumvereniging. Educatie is een van de speerpunten van de vereniging. Tijdens de Kennisdag vertelt Amber kort iets over de lobby-activiteiten van de vereniging op het gebied van educatie en introduceert ze de Museumeducatieprijs.

Lees minder  
nog 30 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: De Museumwinkel

Expertmeeting: De Museumwinkel

In een ondernemend museum neemt de winkel een steeds belangrijkere positie in. Een goed assortiment zorgt voor een verhoging van de besteding per bezoeker.

Lees meer  

In een ondernemend museum neemt de winkel een steeds belangrijkere positie in. Een goed assortiment zorgt voor een verhoging van de besteding per bezoeker. De winkelinrichting en de ontwikkeling van het assortiment ondergaan een professionaliseringsslag en sluiten steeds meer aan bij de identiteit van het museum. Lang niet voor iedereen bekend terrein. Jeanine Aalfs verschaft u praktische en beleidsmatige inzichten om van uw museumwinkel een succes te maken: welke strategie past het beste bij uw situatie en waar liggen kansen.

Jeanine Aalfs is Retail Manager en Adviseur voor o.m. de museumwinkels van het Nationaal Museum voor Wereldculturen en Het Scheepvaartmuseum. Haar creatieve en commerciële aanpak zorgt voor verhoging van de omzet én voor een winkel die integraal onderdeel uitmaakt van het museum en de museumidentiteit. Daarnaast heeft Jeanine ervaring in tentoonstellingsdesign, zoals voor de Hermitage Amsterdam.

Lees minder  
nog 21 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Niet-verzekeren doe je zo

Expertmeeting: Niet-verzekeren doe je zo

Tijdens deze workshop belichten we één uitgangspunt van “Slimmer lenen”, de praktijk van het niet of beperkt verzekeren. De case study gaat over Museum De Lakenhal.

Lees meer  

Tijdens deze workshop belichten we één uitgangspunt van “Slimmer lenen”, de praktijk van het niet of beperkt verzekeren. De case study gaat over Museum De Lakenhal. Het museum is op dit moment gesloten vanwege verbouwing maar de topstukken van het museum worden/zijn in het kader van “Collectie op reis” uitgeleend aan allerlei musea in Nederland. Zo is ‘Het laatste oordeel’ van Lucas van Leyden voor twee jaar uitgeleend aan het Rijksmuseum. Andere topstukken gaan naar bijvoorbeeld het Stedelijk Museum Alkmaar en het Frans Hals museum.
De Lakenhal heeft samen met de gemeente Leiden op basis van bepaalde bruikleenvoorwaarden en de vroegere kaderovereenkomst tussen Rijk en Gemeente overeenstemming bereikt om werken in bruikleen te geven zonder hoge verzekeringskosten. Hoe hebben ze dit gedaan en wat zijn de mogelijkheden voor andere musea? Daar gaat het over in de workshop met Minke Schat (hoofd Publiek) en Rob Wolthoorn (hoofd Programma en Collectie). Er is veel ruimte voor vragen en discussie.

In 1985 begon Rob Wolthoorn als conservator moderne kunst voor Museum De Lakenhal. Sinds 2000 richt hij zich op het beheer en behoud van de hele collectie. In 2010 heeft het museum een groot inhaalproject op dit gebied gedaan onder de noemer Werk in Uitvoering.

De afgelopen 5 jaar is Rob Wolthoorn Hoofd Programma en Collectie. En naast het reguliere museumwerk is hij sinds dit jaar ook druk in de weer met de restauratie en de uitbreiding van het museum. Ongeveer 30 hoogtepunten uit de collectie van Museum De Lakenhal zijn de komende 2 jaar te zien in andere musea.

 

 Minke Schat is als hoofd publiek & development verantwoordelijk voor het publieke domein van Museum De lakenhal. Ze is co-initiator van de Nacht van Kunst & Kennis in Leiden en de Nacht van Kunst & Wetenschap in Groningen. Zij studeerde aan de Kunstacademie Groningen, aan de Rijksuniversiteit Groningen en volgde daarna diverse programma’s waaronder Leiderschap in Cultuur. Zij werkte o.a. bij Buma Cultuur, het Amsterdamse Concertgebouw, het Groninger Museum, Marketing Groningen. Schat bekleedt daarnaast diverse bestuursfuncties in de culturele sector. Zij zet zich in voor behoud van maatschappelijk draagvlak voor cultuur en is altijd op zoek naar nieuwe verbindingen

Lees minder  
nog 29 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Real Time Bidding voor de museale sector

Expertmeeting: Real Time Bidding voor de museale sector

RTB: Een introductie in online display campagnes voor grote én kleine musea.

Lees meer  

RTB: Een introductie in online display campagnes voor grote én kleine musea. BBK Media, dé specialist in culturele marketing, neemt u in deze workshop bij de hand en laat u in begrijpelijke taal de ins en outs zien van deze vorm van online marketing bekend onder de naam ‘Real Time Bidding’. Aan de hand van diverse cases uit de museale sector en de verschillende strategieën binnen zo’n campagne, laten wij u zien hoe dit werkt, hoe doelgroepgericht hij kan zijn en hoe meetbaar.
Last but not least tonen wij u ook dat deze online campagnes niet duur hoeven te zijn en bereikbaar zijn voor elk museum.
Na afloop ontvangt u per e-mail gratis een whitepaper van de presentatie.

Talitha Angenent (1981) en Hans Siebbeles (1962) zijn respectievelijk 13 en 21 jaar werkzaam in de mediaplanning voor de culturele sector, waaronder diverse grote en kleinere musea.
Tot vorig jaar waren zij werkzaam voor communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker, maar tegenwoordig opereren ze onder het zelfstandige label BBK Media, aangesloten bij Head to Head Media, onderdeel van The Candid Group. Naast musea adviseren Hans & Talitha ook toneelgezelschappen, podia en orkesten met hun publiciteit.

Lees minder  
nog 28 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting:  Samen meer

Expertmeeting: Samen meer

Dat musea een enorme impact hebben op hun stad wisten we al. Maar hoe maximaliseer je die sociale en economische impact? Hoe betrek je stad (en landbouw) bij datgene wat er zich binnen het museum afspeelt? Hoe krijg je de handen op elkaar voor een themajaar?

Lees meer  

Dat musea een enorme impact hebben op hun stad wisten we al. Maar hoe maximaliseer je die sociale en economische impact? Hoe betrek je stad (en landbouw) bij datgene wat er zich binnen het museum afspeelt? Hoe krijg je de handen op elkaar voor een themajaar?

Matthijs de Groot, kwartiermaker in Den Haag van het themajaar Van Mondriaan tot Dutch Design, vertelt alle ins & outs van samenwerking tussen musea, bedrijfsleven en overheid. Hoe toverde hij Den Haag om tot Mondriaan-city?
Leeuwarden had niet het voordeel van een onafhankelijke kwartiermaker: hoe slaagde het Fries Museum er toch in de hele stad te betrekken bij de Alma-Tadema tentoonstelling? Lisa Klompe van het museum neemt ons mee voor een kijkje in de keuken.

Matthijs de Groot

Matthijs de Groot
GREAT Concepts bedenkt en realiseert concepten & (publiek/private) allianties rond die concepten in de culturele en maatschappelijke sector.
Voorbeelden: Museumnacht Den Haag, Maurits&, Culturele Business Case On Socks.

Lisa Klompe

Lisa Klompe
Sinds december 2013 werkt Lisa Klompe als Senior Marketing bij het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof. Vooral voor het Fries Museum waren het interessant tijden. Zo won het museum de BankGiro Loterij Museumprijs en was Lisa verantwoordelijk voor de campagne van de succesvolle Alma-Tadematentoonstelling. Een goede opmaat voor Mata Hari in 2017 en M.C. Escher in 2018, als Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa is.

Lees minder  
nog 28 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Stoomcursus crowdfunding

Expertmeeting: Stoomcursus crowdfunding

Tijdens de stoomcursus kom je erachter welke projecten zich lenen voor crowdfunding, waarom je wel of niet van een platform als Voordekunst gebruik moet maken en wat de uitdagingen en valkuilen zijn bij crowdfunding.

Lees meer  

Tijdens de stoomcursus kom je erachter welke projecten zich lenen voor crowdfunding, waarom je wel of niet van een platform als Voordekunst gebruik moet maken en wat de uitdagingen en valkuilen zijn bij crowdfunding. Aan de hand van een canvasmodel zetten we de eerste stappen in het vormen van een crowdfundingcampagne.
Verder krijg je alle tips, kijken we naar best practices en gaan we samen werken aan de opzet van jouw eigen crowdfundingproject.

Michiel Bos is relatiemanager bij Voordekunst, hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector. Met een achtergrond als historicus en relatiemanager bij de Nederlandse Spoorwegen is Michiel de aangewezen persoon om musea te informeren over de mogelijkheden van crowdfunding, marketing, communicatie en pr.

Lees minder  
nog 27 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Vrijwilligers in het museum

Expertmeeting: Vrijwilligers in het museum

‘Museum kan niet zonder vrijwilligers’ kopte de NRC naar aanleiding van het onderzoek Vrijwilligers: pijler onder de musea van het VSB Fonds en Erfgoed Gelderland. Maar wat maakt vrijwilligers zo essentieel?

Lees meer  

‘Museum kan niet zonder vrijwilligers’ kopte het NRC naar aanleiding van het onderzoek Vrijwilligers: pijler onder de musea van het VSB Fonds en Erfgoed Gelderland. Maar wat maakt vrijwilligers zo essentieel? Zijn er behalve financiële motieven, nog andere redenen om vrijwilligers in te zetten? En waar te beginnen als u erover nadenkt vrijwilligers in uw museum in te zetten? Tijdens deze sessie voorzien enkele sprekers met ervaring en kennis op het gebied van vrijwilligersbeleid u van de nodige praktische informatie en reiken u de nodige handvatten om zelf aan de slag te gaan met museumvrijwilligers.

Met:

Jacquelien van Schaik, hoofd vrijwilligersbedrijf bij Museum Beelden aan Zee

Douwe Minkema is sinds 2 februari 2015 Vrijwilligerscoördinator van het Nationaal Militair Museum, een museum met ruim 200 vrijwilligers. Hiervoor was hij managing partner van MPuls Organisatieontwikkeling, gespecialiseerd in het bij elkaar brengen van bedrijfsculturen na mergers en fusies.

 

Sjoerd Staal is sinds 2011 werkzaam als adviseur Kunst & Cultuur bij het VSBfonds. Zijn expertise binnen het VSBfonds zijn projecten waarbij het ontsluiten van kunst en cultuur voor een groter publiek centraal staat. Hierbij valt te denken aan tentoonstellingen, herinrichting van musea, kunstaankopen, herbestemming van monumenten, educatie, publicaties, restauratie van mobiel erfgoed en documentaires.

Lees minder  
nog 24 plaatsen
Deelnemen
Ronde 2
Aanvang 11.45 uur
Lezing: Giel Pastoor – Parktheater Eindhoven

Lezing: Giel Pastoor – Parktheater Eindhoven

Pastoor vertelt over het ontwikkelingspad van Parktheater Eindhoven. Na een zware crisis in 2007, maakten de medewerkers er een fraaie, creatieve, zich steeds ontwikkelende organisatie van.

Lees meer  

Pastoor vertelt over het ontwikkelingspad van Parktheater Eindhoven. Na een zware crisis in 2007, maakten de medewerkers er een fraaie, creatieve, zich steeds ontwikkelende organisatie van. Om steeds meer van betekenis te kunnen zijn in een raakbare samenleving, gaat het Parktheater voortdurend nieuwe samenwerkingen aan, binnen en buiten het theater. Deze lezing gaat over het openen van een extra theater, het live uitzenden in verzorgingshuizen, een eigen opleiding beginnen, rekening houden met mensen met een afstand tot de theatermarkt, creativiteit voorop stellen en vooral over je verhouden tot een sterk veranderende wereld. En over liefde, wijsheid en vertrouwen. Ook dat.

Lees minder  
nog 332 plaatsen
Deelnemen
Lezing: Lisa Westcott Wilkins – DigVentures

Lezing: Lisa Westcott Wilkins – DigVentures

DigVentures is a social business designed to increase participation and build advocacy for archaeology, heritage and conservation projects. The DV approach is unique, aligning digital innovation with participatory ‘citizen science’, crowdfunding, heritage tourism and the experience economy.

Lees meer  

DigVentures is a social business designed to increase participation and build advocacy for archaeology, heritage and conservation projects. The DV approach is unique, aligning digital innovation with participatory ‘citizen science’, crowdfunding, heritage tourism and the experience economy.

This new business model allows partnership with traditional funders and other organisations, whilst totally renegotiating audience relationships to be deeper, more active and future-focused with financial as well as social benefits. Museums, universities, charities and culture sector organisations all over the world are facing the same challenge: how to operate with less investment from traditional sources. The answer may lie within the ‘crowd’, and experimenting with new methods of public engagement.

Lisa Westcott Wilkins is the co-founder and Managing Director of DigVentures, a UK-based social enterprise that uses crowdfunding, crowdsourcing and digital innovation for archaeological research. Lisa worked for a decade in New York City in communications and finance, and now focuses her energy harnessing brilliant creative sector techniques for the heritage sector.

Lees minder  
nog 224 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: BREEAM: duurzaamheidskeurmerk voor musea

Expertmeeting: BREEAM: duurzaamheidskeurmerk voor musea

Met een aantal musea is in 2013 het BREEAM in Use duurzaamheidskeurmerk passend gemaakt voor musea. Begin 2016 is een project gestart waarbij 11 grote musea het traject doorlopen om te verduurzamen aan de hand van deze richtlijn.

Lees meer  

Met een aantal musea is in 2013 het BREEAM in Use duurzaamheidskeurmerk passend gemaakt voor musea. Begin 2016 is een project gestart waarbij 11 grote musea het traject doorlopen om te verduurzamen aan de hand van deze richtlijn. De 11 musea werken samen en delen gegevens, beleidsstukken en procedures met elkaar die uiteindelijk leiden tot een toolbox die laagdrempelig beschikbaar komt voor andere musea.

In de workshop BREEAM wordt uitleg gegeven over de BREEAM systematiek en over de ontwikkelde toolbox. Ook ga je zelf aan de slag met de toolbox en met het opstellen van een nulmeting van jouw museum.

Frits de Vogel is voorzitter van de sectie veiligheidszorg & facilitymanagement van de Museumvereniging en heeft zich vanuit de sectie bezig gehouden met het passend maken van het BREEAM in Use duurzaamheidskeurmerk. De sectie is initiator van het project waarin 11 grote musea meedoen en waarin de toolbox wordt ontwikkeld.

Lees minder  
nog 29 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Collectiecentrum Nederland: samenwerken vanaf de vloer

Expertmeeting: Collectiecentrum Nederland: samenwerken vanaf de vloer

Het Collectiecentrum Nederland (CCNL), dat gebouwd gaat worden in Amersfoort, is een samenwerkingsvorm tussen het Rijksmuseum, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Paleis het Loo en het Nederlands Openluchtmuseum.

Lees meer  

Het Collectiecentrum Nederland (CCNL), dat gebouwd gaat worden in Amersfoort, is een samenwerkingsvorm tussen het Rijksmuseum, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Paleis het Loo en het Nederlands Openluchtmuseum. Meer dan 80 museumprofessionals werken op dit moment aan de totstandkoming. Hoe organiseren zij zich van onderaf? Welke successen (en ‘bloopers’) kunnen zij delen over samenwerkende ateliers, gezamenlijke faciliteiten, digitale voorzieningen en het verhuisklaar maken?
Met:

  • Karen Keeman (Rijksmuseum, deelprojectleider faciliteiten CCNL)
  • Eric Jan Krupe (projectleider ICT CCNL)
  • Alexandra van Kleef (RCE/deeprojectleider Verhuisklaar CCNL)
  • Zeph Benders (RCE/deelprojectleider Hals CCN – oa restauratie)
Bron: Cepezed

Bron: Cepezed

Lees minder  
nog 26 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Van database opbouw tot uitgebalanceerde communicatieflow

Expertmeeting: Van database opbouw tot uitgebalanceerde communicatieflow

Hoe creëer je vanuit het niets een gestructureerde (e-)database en een geautomatiseerde e-mailflow zonder zwaar te investeren in allerlei CRM-systemen?

Lees meer  

Hoe creëer je vanuit het niets een gestructureerde (e-)database en een geautomatiseerde e-mailflow zonder zwaar te investeren in allerlei CRM-systemen?
Het Noordbrabants Museum verzamelde tijdens de Jheronimus Bosch tentoonstelling in korte tijd maar liefst 62.000 opt-in e-mailadressen door de verkoop van online tickets. De customer journey bij het kopen van een kaartje werd door het museum in kaart gebracht en in samenwerking met dé e-mailspecialist Add to Favorites vertaald en ingericht naar een online communicatieflow. Hierbij was het uitgangspunt om de klant voor bezoek aan de expositie een optimale beleving te laten ervaren. Daarbij was een van de doelstellingen zo min mogelijk inbound telefonisch klantcontact op de afdeling publieksservices te genereren. Ook in de communicatie na het bezoek bleef het vergroten van de betrokkenheid met het museum en het stimuleren van herhaalbezoek een belangrijke pijler in alle communicatie van Het Noordbrabants Museum.

Voor Het Noordbrabants Museum was het na de Jheronimus Bosch tentoonstelling hét moment om het gehele e-mailmarketingbeleid te herzien.

Hoe dat precies in zijn werk ging en wat de belangrijkste learnings zijn vertellen Nathalie Dielissen, Hoofd Communicatie & Marketing van Het Noordbrabants Museum en Joris de Bruijne, Business Development Director van Add to Favorites.

Nathalie Dielissen is sinds oktober 2008 Hoofd Communicatie en Marketing bij Het Noordbrabants Museum.
Per 1 november 2016 is zij ook waarnemend Hoofd Collectie, Presentatie en Educatie.

 

Al sinds de oprichting van Add to Favorites in 2008 zet Joris de Bruijne zich samen met Bas ter Burg in voor het doorontwikkelen van de inzet van digitale communicatie binnen organisaties. Goeie communicatie op het juiste moment is essentieel in het verstevigen van klantenrelaties. Daarom zet Add to Favorites in op de ontwikkeling van e-mailmarketing in combinatie met marketing automation. Die inzet levert hen al jaren een mooie positie op in de Emerce Top 100.

Lees minder  
nog 26 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Gezamenlijke depots: wat moet je minimaal op orde hebben?

Expertmeeting: Gezamenlijke depots: wat moet je minimaal op orde hebben?

In diverse steden en regio’s in ons land zijn initiatieven en uitwerkingen voor gezamenlijke depots. Dat gaat van strikt solistisch delen van het gebouw, maar niet de faciliteiten, naar de vergaande vorm zoals het CCNL voor ogen staat.

Lees meer  

In diverse steden en regio’s in ons land zijn er initiatieven en uitwerkingen voor gezamenlijke depots. Dat gaat van strikt solistisch delen van het gebouw, maar niet de faciliteiten, naar de vergaande vorm zoals het CCNL (Collectiecentrum Nederland). De ervaring leert dat voor een goede start en een succesvolle continuïteit een aantal zaken op orde moeten zijn. Enthousiasme alleen is niet voldoende. Complexe kwesties als rechtsposities, budgetten, organisatie geven druk op een realistische uitvoering. Waarom lukt het nog niet en waar lijkt het wel te lukken? Collegiaal advies en delen van ervaringen.

Onder meer met Wim Hoeben, Hoofd Beheer&Behoud Rijksmuseum/deelprojectleider Collectie Centrum Nederland  en Arco Seton, collectiemanager Nationaal Militair Museum.

Bron: Cepezed

Bron: Cepezed

Lees minder  
nog 28 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Hoe kan ik mijn museum sterker profileren richting mijn gemeente(raad)

Expertmeeting: Hoe kan ik mijn museum sterker profileren richting mijn gemeente(raad)

Tijdens deze workshop zal Stadsmuseum Zoetermeer het verhaal vertellen hoe het museum in samenspraak is gegaan met alle betrokkenen bij het nieuwe Living Museum dat in 2018 opent.

Lees meer  

Tijdens deze workshop zal Stadsmuseum Zoetermeer vertellen hoe het museum in samenspraak is gegaan met alle betrokkenen bij het nieuwe Living Museum dat in 2018 opent. Hiervoor heeft het museum een Samenspraak Magazine gepubliceerd, geïnspireerd door het Meer Dan Waard magazine en de 5 waarden. Het magazine toont de waarden van het nieuw te openen Living Museum door verschillende betrokken partijen zelf aan het woord te laten. Een van hen is de wethouder Cultuur, die enthousiast is over ‘deze unieke landingsplaats van het leven van de afgelopen zestig jaar’. Graag willen we leerpunten uit dit traject van samenspraak met de gemeente met u delen.

Jouetta van der Ploeg, museoloog en kunsthistoricus, is directeur van het Stadsmuseum Zoetermeer. Dit museum heeft de laatste jaren steeds gezocht naar het ‘oprekken’ van de grenzen van het traditionele museum. Dit heeft geleid tot een aansprekend en open museumconcept dat bovenlokaal aandacht trekt. Op nationale en internationale conferenties verzorgt Van der Ploeg regelmatig keynote’s, waarbij het Stadsmuseum van Zoetermeer als best practice van innovatief museumbeleid wordt opgevoerd.

 


Saskia van Schaik
is senior netwerkregisseur cultuur bij de gemeente Zoetermeer,  haptonoom, oud-directeur, marketeer en verandermanager in de culturele sector. Ze helpt organisaties bij innovatievraagstukken en ontwikkelt culturele concepten vanuit meervoudig perspectief.

 

Marjonne Kube – van Dijk, museoloog, is sinds 1999 met veel plezier conservator van het eigenwijze Stadsmuseum Zoetermeer. Zij is mede verantwoordelijk voor communicatie, educatie en het organiseren van tentoonstellingen en publieksactiviteiten. Zij heeft meerdere publicaties en artikelen op haar naam staan. In 2005 studeerde ze cum laude af aan de Universiteit van Amsterdam in de middeleeuwse kunstgeschiedenis.

Lees minder  
nog 17 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: In musea komt onderwijs tot leven

Expertmeeting: In musea komt onderwijs tot leven

Dit voorjaar kunnen weer projecten worden aangemeld voor de Museumeducatieprijs, de onderscheiding voor het samenwerkingsproject van musea en basisscholen. Onder de winnaars wordt een bedrag van €50.000,- verdeeld.

Lees meer  

Dit voorjaar kunnen weer projecten worden aangemeld voor de Museumeducatieprijs, de onderscheiding voor het samenwerkingsproject van musea en basisscholen. Onder de winnaars wordt een bedrag van €50.000,- verdeeld. De prijs is een initiatief van OCW en bestemd om goede educatieve projecten met het veld te delen en navolging ervan te stimuleren. Tijdens de workshop leren deelnemers hoe ze op een zinvolle, vernieuwende en leuke manier doelgroepen zoals schoolklassen kunnen bereiken. Daarnaast gaan ze aan de slag met De Digitale Scheurkalender (winnaar editie 2015) en ontdekken ze verrassende verbanden tussen kunst / museale objecten en leergebieden zoals natuur, techniek en aardrijkskunde.

Herman Tibosch is Hoofd educatie bij het Kröller-Müller Museum. In deze positie ontwikkelde hij een eigentijdse benadering van onderwijs. Het uitgangspunt is altijd: je ontdekt meer door samen te kijken. Dit zie je ook terug in het project ‘De Digitale Scheurkalender’, waarmee hij in 2015 de Museumeducatieprijs won. Herman ziet experimenteren en samenwerken als innovatie en wisselt daarom graag ervaringen uit met collega-instellingen.

Amber Leguit is projectleider van de Museumeducatieprijs, vanuit haar functie als beleidsmedewerker Public Affairs bij de Museumvereniging. Educatie is een van de speerpunten van de vereniging. Tijdens de Kennisdag vertelt Amber kort iets over de lobby-activiteiten van de vereniging op het gebied van educatie en introduceert ze de Museumeducatieprijs.

Lees minder  
nog 27 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: De Museumwinkel

Expertmeeting: De Museumwinkel

In een ondernemend museum neemt de winkel een steeds belangrijkere positie in. Een goed assortiment zorgt voor een verhoging van de besteding per bezoeker.

Lees meer  

In een ondernemend museum neemt de winkel een steeds belangrijkere positie in. Een goed assortiment zorgt voor een verhoging van de besteding per bezoeker. De winkelinrichting en de ontwikkeling van het assortiment ondergaan een professionaliseringsslag en sluiten steeds meer aan bij de identiteit van het museum. Lang niet voor iedereen bekend terrein. Jeanine Aalfs verschaft u praktische en beleidsmatige inzichten om van uw museumwinkel een succes te maken: welke strategie past het beste bij uw situatie en waar liggen kansen.

Jeanine Aalfs is Retail Manager en Adviseur voor o.m. de museumwinkels van het Nationaal Museum voor Wereldculturen en Het Scheepvaartmuseum. Haar creatieve en commerciële aanpak zorgt voor verhoging van de omzet én voor een winkel die integraal onderdeel uitmaakt van het museum en de museumidentiteit. Daarnaast heeft Jeanine ervaring in tentoonstellingsdesign, zoals voor de Hermitage Amsterdam.

Lees minder  
nog 20 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Niet-verzekeren doe je zo

Expertmeeting: Niet-verzekeren doe je zo

Tijdens deze workshop belichten we één uitgangspunt van “Slimmer lenen”, de praktijk van het niet of beperkt verzekeren. De case study gaat over Museum De Lakenhal.

Lees meer  

Tijdens deze workshop belichten we één uitgangspunt van “Slimmer lenen”, de praktijk van het niet of beperkt verzekeren. De case study gaat over Museum De Lakenhal. Het museum is op dit moment gesloten vanwege verbouwing maar de topstukken van het museum worden/zijn in het kader van “Collectie op reis” uitgeleend aan allerlei musea in Nederland. Zo is ‘Het laatste oordeel’ van Lucas van Leyden voor twee jaar uitgeleend aan het Rijksmuseum. Andere topstukken gaan naar bijvoorbeeld het Stedelijk Museum Alkmaar en het Frans Hals museum.
De Lakenhal heeft samen met de gemeente Leiden op basis van bepaalde bruikleenvoorwaarden en de vroegere kaderovereenkomst tussen Rijk en Gemeente overeenstemming bereikt om werken in bruikleen te geven zonder hoge verzekeringskosten. Hoe hebben ze dit gedaan en wat zijn de mogelijkheden voor andere musea? Daar gaat het over in de workshop met Minke Schat (hoofd Publiek) en Rob Wolthoorn (hoofd Programma en Collectie). Er is veel ruimte voor vragen en discussie.

In 1985 begon Rob Wolthoorn als conservator moderne kunst voor Museum De Lakenhal. Sinds 2000 richt hij zich op het beheer en behoud van de hele collectie. In 2010 heeft het museum een groot inhaalproject op dit gebied gedaan onder de noemer Werk in Uitvoering.

De afgelopen 5 jaar is Rob Wolthoorn Hoofd Programma en Collectie. En naast het reguliere museumwerk is hij sinds dit jaar ook druk in de weer met de restauratie en de uitbreiding van het museum. Ongeveer 30 hoogtepunten uit de collectie van Museum De Lakenhal zijn de komende 2 jaar te zien in andere musea.

 

Minke Schat is als hoofd publiek & development verantwoordelijk voor het publieke domein van Museum De lakenhal. Ze is co-initiator van de Nacht van Kunst & Kennis in Leiden en de Nacht van Kunst & Wetenschap in Groningen. Zij studeerde aan de Kunstacademie Groningen, aan de Rijksuniversiteit Groningen en volgde daarna diverse programma’s waaronder Leiderschap in Cultuur. Zij werkte o.a. bij Buma Cultuur, het Amsterdamse Concertgebouw, het Groninger Museum, Marketing Groningen. Schat bekleedt daarnaast diverse bestuursfuncties in de culturele sector. Zij zet zich in voor behoud van maatschappelijk draagvlak voor cultuur en is altijd op zoek naar nieuwe verbindingen, cross-overs en samenwerkingen.

Lees minder  
nog 29 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Real Time Bidding voor de museale sector

Expertmeeting: Real Time Bidding voor de museale sector

RTB: Een introductie in online display campagnes voor grote én kleine musea.

Lees meer  

RTB: Een introductie in online display campagnes voor grote én kleine musea. BBK Media, dé specialist in culturele marketing, neemt u in deze workshop bij de hand en laat u in begrijpelijke taal de ins en outs zien van deze vorm van online marketing bekend onder de naam ‘Real Time Bidding’. Aan de hand van diverse cases uit de museale sector en de verschillende strategieën binnen zo’n campagne, laten wij u zien hoe dit werkt, hoe doelgroepgericht hij kan zijn en hoe meetbaar.
Last but not least tonen wij u ook dat deze online campagnes niet duur hoeven te zijn en bereikbaar zijn voor elk museum.
Na afloop ontvangt u per e-mail gratis een whitepaper van de presentatie.

Talitha Angenent (1981) en Hans Siebbeles (1962) zijn respectievelijk 13 en 21 jaar werkzaam in de mediaplanning voor de culturele sector, waaronder diverse grote en kleinere musea.
Tot vorig jaar waren zij werkzaam voor communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker, maar tegenwoordig opereren ze onder het zelfstandige label BBK Media, aangesloten bij Head to Head Media, onderdeel van The Candid Group. Naast musea adviseren Hans & Talitha ook toneelgezelschappen, podia en orkesten met hun publiciteit.

Lees minder  
nog 25 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting:  Samen meer

Expertmeeting: Samen meer

Dat musea een enorme impact hebben op hun stad wisten we al. Maar hoe maximaliseer je die sociale en economische impact? Hoe betrek je stad (en landbouw) bij datgene wat er zich binnen het museum afspeelt? Hoe krijg je de handen op elkaar voor een themajaar?

Lees meer  

Dat musea een enorme impact hebben op hun stad wisten we al. Maar hoe maximaliseer je die sociale en economische impact? Hoe betrek je stad (en landbouw) bij datgene wat er zich binnen het museum afspeelt? Hoe krijg je de handen op elkaar voor een themajaar?
Matthijs de Groot, kwartiermaker in Den Haag van het themajaar Van Mondriaan tot Dutch Design, vertelt alle ins & outs van samenwerking tussen musea, bedrijfsleven en overheid. Hoe toverde hij Den Haag om tot Mondriaan-city?
Leeuwarden had niet het voordeel van een onafhankelijke kwartiermaker: hoe slaagde het Fries Museum er toch in de hele stad te betrekken bij de Alma-Tadema tentoonstelling? Lisa Klompe van het museum neemt ons mee voor een kijkje in de keuken.

Matthijs de Groot

Matthijs de Groot
GREAT Concepts bedenkt en realiseert concepten & (publiek/private) allianties rond die concepten in de culturele en maatschappelijke sector.
Voorbeelden: Museumnacht Den Haag, Maurits&, Culturele Business Case On Socks.

Lisa Klompe

Lisa Klompe
Sinds december 2013 werkt Lisa Klompe als Senior Marketing bij het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof. Vooral voor het Fries Museum waren het interessant tijden. Zo won het museum de BankGiro Loterij Museumprijs en was Lisa verantwoordelijk voor de campagne van de succesvolle Alma-Tadematentoonstelling. Een goede opmaat voor Mata Hari in 2017 en M.C. Escher in 2018, als Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa is.

Lees minder  
nog 22 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Stoomcursus crowdfunding

Expertmeeting: Stoomcursus crowdfunding

Tijdens de stoomcursus kom je erachter welke projecten zich lenen voor crowdfunding, waarom je wel of niet van een platform als Voordekunst gebruik moet maken en wat de uitdagingen en valkuilen zijn bij crowdfunding.

Lees meer  

Tijdens de stoomcursus kom je erachter welke projecten zich lenen voor crowdfunding, waarom je wel of niet van een platform als Voordekunst gebruik moet maken en wat de uitdagingen en valkuilen zijn bij crowdfunding. Aan de hand van een canvasmodel zetten we de eerste stappen in het vormen van een crowdfundingcampagne.
Verder krijg je alle tips, kijken we naar best practices en gaan we samen werken aan de opzet van jouw eigen crowdfundingproject.

Michiel Bos is relatiemanager bij Voordekunst, hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector. Met een achtergrond als historicus en relatiemanager bij de Nederlandse Spoorwegen is Michiel de aangewezen persoon om musea te informeren over de mogelijkheden van crowdfunding, marketing, communicatie en pr.

Lees minder  
nog 20 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Vrijwilligers in het museum

Expertmeeting: Vrijwilligers in het museum

‘Museum kan niet zonder vrijwilligers’ kopte de NRC naar aanleiding van het onderzoek Vrijwilligers: pijler onder de musea van het VSB Fonds en Erfgoed Gelderland. Maar wat maakt vrijwilligers zo essentieel?

Lees meer  

‘Museum kan niet zonder vrijwilligers’ kopte het NRC naar aanleiding van het onderzoek Vrijwilligers: pijler onder de musea van het VSB Fonds en Erfgoed Gelderland. Maar wat maakt vrijwilligers zo essentieel? Zijn er behalve financiële motieven, nog andere redenen om vrijwilligers in te zetten? En waar te beginnen als u erover nadenkt vrijwilligers in uw museum in te zetten? Tijdens deze sessie voorzien enkele sprekers met ervaring en kennis op het gebied van vrijwilligersbeleid u van de nodige praktische informatie en reiken u de nodige handvatten om zelf aan de slag te gaan met museumvrijwilligers.

Met:

Jacquelien van Schaik, hoofd vrijwilligersbedrijf bij Museum Beelden aan Zee

Douwe Minkema is sinds 2 februari 2015 Vrijwilligerscoördinator van het Nationaal Militair Museum, een museum met ruim 200 vrijwilligers. Hiervoor was hij managing partner van MPuls Organisatieontwikkeling, gespecialiseerd in het bij elkaar brengen van bedrijfsculturen na mergers en fusies.

 

Sjoerd Staal is sinds 2011 werkzaam als adviseur Kunst & Cultuur bij het VSBfonds. Zijn expertise binnen het VSBfonds zijn projecten waarbij het ontsluiten van kunst en cultuur voor een groter publiek centraal staat. Hierbij valt te denken aan tentoonstellingen, herinrichting van musea, kunstaankopen, herbestemming van monumenten, educatie, publicaties, restauratie van mobiel erfgoed en documentaires.

Lees minder  
nog 26 plaatsen
Deelnemen
Ronde 3
Aanvang 14.00 uur
Lezing: Esther Dijkstra – Duurzame Effectiviteit

Lezing: Esther Dijkstra – Duurzame Effectiviteit

Voor de moderne werknemer heeft ‘wat doe ik’ plaatsgemaakt voor ‘wie ben ik’ en ‘wat kan ik’. Als je meer inzicht krijgt in wie je bent en waar je in uitblinkt, groeit je zelfvertrouwen en ben je effectiever.

Lees meer  

Voor de moderne werknemer heeft ‘wat doe ik’ plaatsgemaakt voor ‘wie ben ik’ en ‘wat kan ik’. Als je meer inzicht krijgt in wie je bent en waar je in uitblinkt, groeit je zelfvertrouwen en ben je effectiever. Een aanpak rond duurzame inzetbaarheid moet zich dan ook daar op richten. Door mensen op een andere manier naar zichzelf en hun werk te laten kijken, krijgen ze nieuwe energie en een open blik naar de toekomst.

Esther Dijkstra, Senior adviseur bij HR adviesbureau Lagerweij, neemt ons mee in haar visie op Duurzame Effectiviteit.

Lees minder  
nog 328 plaatsen
Deelnemen
Paneldiscussie: Slimmer lenen in de praktijk

Paneldiscussie: Slimmer lenen in de praktijk

Vorig jaar hebben we allemaal de brochure met daarin de acht uitgangspunten voor ‘Slimmer Lenen’ ontvangen. Uitgangspunten die het bruikleenverkeer binnen Nederland met name intermuseaal zouden moeten vereenvoudigen en waar mogelijk standaardiseren.

Lees meer  

Vorig jaar hebben we allemaal de brochure met daarin de acht uitgangspunten voor ‘Slimmer Lenen’ ontvangen. Uitgangspunten die het bruikleenverkeer binnen Nederland met name intermuseaal zouden moeten vereenvoudigen en waar mogelijk standaardiseren.

Deze paneldiscussie heeft een nadrukkelijk praktische insteek: hoe toepasbaar en uitvoerbaar zijn de acht uitgangspunten? Hoe komen we van de soms eeuwige lijkende woorden naar daden; is er bijvoorbeeld een manier van samenwerken waardoor we bruikleenkosten kunnen drukken? Kunnen we dat bewerkstelligen door kleinere bondjes met relevante collega-musea of juist door grotere afspraken? Is de richtlijn hier voldoende sturing voor en moeten we vooral zorgen dat iedereen zich hierbij aansluit? Aan tafel hebben we dan ook pragmatische denkers met duidelijke meningen, wat ongetwijfeld een levendig gesprek zal opleveren.

Onder de leiding van moderator Jorn Matena gaan de volgende panelleden met elkaar in discussie:

  • Bart Rutten staat op het moment van schrijven aan de vooravond van zijn directeurschap bij het Centraal Museum Utrecht, waar hij in mei van start gaat. Als Hoofd Collecties-af bij het Stedelijk Museum Amsterdam, waar hij binnenkwam als conservator, en bijna-directeur heeft hij een heldere visie op bruikleenverkeer.
  • Kersverse Interim Directeur Collecties van het Scheepvaartmuseum in Amsterdam Vera Carasso heeft met haar ervaring in uiteenlopende culturele instellingen en deelname aan de ontwikkeling van de ‘Slimmer Lenen’-brochure meer dan genoeg munitie om bij te dragen aan deze discussie.
  • Martine Kilburn is een door de wol geverfde registrar en projectleider. Ieder denkbaar bruikleenscenario heeft zij al eens voor haar gehad. Een flinke dosis inzichten om te delen!
  • Coördinator Collectiemanagement van het Drents Museum Carola Steenbergen is een collectieprofessional in hart en nieren. Van registratie en beheer tot het registrars-vak; een zeer compleet pakketje van aspecten verenigd in één panellid.
  • Registrar Fiona McKinnon van Museum Volkenkunde (onderdeel Nationaal Museum van Wereldculturen) in Leiden is de stem van de niet-kunstmusea in deze discussie. Leveren bruiklenen als totempalen, Afrikaanse kralensieraden en Japanse prenten andere problemen en kansen op dan een hedendaags schilderij?
Lees minder  
nog 220 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: BREEAM: duurzaamheidskeurmerk voor musea

Expertmeeting: BREEAM: duurzaamheidskeurmerk voor musea

Met een aantal musea is in 2013 het BREEAM in Use duurzaamheidskeurmerk passend gemaakt voor musea. Begin 2016 is een project gestart waarbij 11 grote musea het traject doorlopen om te verduurzamen aan de hand van deze richtlijn.

Lees meer  

Met een aantal musea is in 2013 het BREEAM in Use duurzaamheidskeurmerk passend gemaakt voor musea. Begin 2016 is een project gestart waarbij 11 grote musea het traject doorlopen om te verduurzamen aan de hand van deze richtlijn. De 11 musea werken samen en delen gegevens, beleidsstukken en procedures met elkaar die uiteindelijk leiden tot een toolbox die laagdrempelig beschikbaar komt voor andere musea.

In de workshop BREEAM wordt uitleg gegeven over de BREEAM systematiek en over de ontwikkelde toolbox. Ook ga je zelf aan de slag met de toolbox en met het opstellen van een nulmeting van jouw museum.

Frits de Vogel is voorzitter van de sectie veiligheidszorg & facilitymanagement van de Museumvereniging en heeft zich vanuit de sectie bezig gehouden met het passend maken van het BREEAM in Use duurzaamheidskeurmerk. De sectie is initiator van het project waarin 11 grote musea meedoen en waarin de toolbox wordt ontwikkeld.

Lees minder  
nog 29 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Collectiecentrum Nederland: samenwerken vanaf de vloer

Expertmeeting: Collectiecentrum Nederland: samenwerken vanaf de vloer

Het Collectiecentrum Nederland (CCNL), dat gebouwd gaat worden in Amersfoort, is een samenwerkingsvorm tussen het Rijksmuseum, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Paleis het Loo en het Nederlands Openluchtmuseum.

Lees meer  

Het Collectiecentrum Nederland (CCNL), dat gebouwd gaat worden in Amersfoort, is een samenwerkingsvorm tussen het Rijksmuseum, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Paleis het Loo en het Nederlands Openluchtmuseum. Meer dan 80 museumprofessionals werken op dit moment aan de totstandkoming. Hoe organiseren zij zich van onderaf? Welke successen (en ‘bloopers’) kunnen zij delen over samenwerkende ateliers, gezamenlijke faciliteiten, digitale voorzieningen en het verhuisklaar maken?
Met:

  • Karen Keeman (Rijksmuseum, deelprojectleider faciliteiten CCNL)
  • Eric Jan Krupe (projectleider ICT CCNL)
  • Alexandra van Kleef (RCE/deeprojectleider Verhuisklaar CCNL)
  • Zeph Benders (RCE/deelprojectleider Hals CCN – oa restauratie)
Bron: Cepezed

Bron: Cepezed

 

Lees minder  
nog 28 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Van database opbouw tot uitgebalanceerde communicatieflow

Expertmeeting: Van database opbouw tot uitgebalanceerde communicatieflow

Hoe creëer je vanuit het niets een gestructureerde (e-)database en een geautomatiseerde e-mailflow zonder zwaar te investeren in allerlei CRM-systemen?

Lees meer  

Hoe creëer je vanuit het niets een gestructureerde (e-)database en een geautomatiseerde e-mailflow zonder zwaar te investeren in allerlei CRM-systemen?
Het Noordbrabants Museum verzamelde tijdens de Jheronimus Bosch tentoonstelling in korte tijd maar liefst 62.000 opt-in e-mailadressen door de verkoop van online tickets. De customer journey bij het kopen van een kaartje werd door het museum in kaart gebracht en in samenwerking met dé e-mailspecialist Add to Favorites vertaald en ingericht naar een online communicatieflow. Hierbij was het uitgangspunt om de klant voor bezoek aan de expositie een optimale beleving te laten ervaren. Daarbij was een van de doelstellingen zo min mogelijk inbound telefonisch klantcontact op de afdeling publieksservices te genereren. Ook in de communicatie na het bezoek bleef het vergroten van de betrokkenheid met het museum en het stimuleren van herhaalbezoek een belangrijke pijler in alle communicatie van Het Noordbrabants Museum.

Voor Het Noordbrabants Museum was het na de Jheronimus Bosch tentoonstelling hét moment om het gehele e-mailmarketingbeleid te herzien.

Hoe dat precies in zijn werk ging en wat de belangrijkste learnings zijn vertellen Nathalie Dielissen, Hoofd Communicatie & Marketing van Het Noordbrabants Museum en Joris de Bruijne, Business Development Director van Add to Favorites.

Nathalie Dielissen is sinds oktober 2008 Hoofd Communicatie en Marketing bij Het Noordbrabants Museum.
Per 1 november 2016 is zij ook waarnemend Hoofd Collectie, Presentatie en Educatie.

 

Al sinds de oprichting van Add to Favorites in 2008 zet Joris de Bruijne zich samen met Bas ter Burg in voor het doorontwikkelen van de inzet van digitale communicatie binnen organisaties. Goeie communicatie op het juiste moment is essentieel in het verstevigen van klantenrelaties. Daarom zet Add to Favorites in op de ontwikkeling van e-mailmarketing in combinatie met marketing automation. Die inzet levert hen al jaren een mooie positie op in de Emerce Top 100.

Lees minder  
nog 22 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Gezamenlijke depots: wat moet je minimaal op orde hebben?

Expertmeeting: Gezamenlijke depots: wat moet je minimaal op orde hebben?

In diverse steden en regio’s in ons land zijn initiatieven en uitwerkingen voor gezamenlijke depots. Dat gaat van strikt solistisch delen van het gebouw, maar niet de faciliteiten, naar de vergaande vorm zoals het CCNL voor ogen staat.

Lees meer  

In diverse steden en regio’s in ons land zijn er initiatieven en uitwerkingen voor gezamenlijke depots. Dat gaat van strikt solistisch delen van het gebouw, maar niet de faciliteiten, naar de vergaande vorm zoals het CCNL (Collectiecentrum Nederland). De ervaring leert dat voor een goede start en een succesvolle continuïteit een aantal zaken op orde moeten zijn. Enthousiasme alleen is niet voldoende. Complexe kwesties als rechtsposities, budgetten, organisatie geven druk op een realistische uitvoering. Waarom lukt het nog niet en waar lijkt het wel te lukken? Collegiaal advies en delen van ervaringen.

Onder meer met Wim Hoeben, Hoofd Beheer&Behoud Rijksmuseum/deelprojectleider Collectie Centrum Nederland  en Arco Seton, collectiemanager Nationaal Militair Museum.

Bron: Cepezed

Bron: Cepezed

Lees minder  
nog 30 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Hoe kan ik mijn museum sterker profileren richting mijn gemeente(raad)

Expertmeeting: Hoe kan ik mijn museum sterker profileren richting mijn gemeente(raad)

Tijdens deze workshop zal Stadsmuseum Zoetermeer het verhaal vertellen hoe het museum in samenspraak is gegaan met alle betrokkenen bij het nieuwe Living Museum dat in 2018 opent.

Lees meer  

Tijdens deze workshop zal Stadsmuseum Zoetermeer vertellen hoe het museum in samenspraak is gegaan met alle betrokkenen bij het nieuwe Living Museum dat in 2018 opent. Hiervoor heeft het museum een Samenspraak Magazine gepubliceerd, geïnspireerd door het Meer Dan Waard magazine en de 5 waarden. Het magazine toont de waarden van het nieuw te openen Living Museum door verschillende betrokken partijen zelf aan het woord te laten. Een van hen is de wethouder Cultuur, die enthousiast is over ‘deze unieke landingsplaats van het leven van de afgelopen zestig jaar’. Graag willen we leerpunten uit dit traject van samenspraak met de gemeente met u delen.

Jouetta van der Ploeg, museoloog en kunsthistoricus, is directeur van het Stadsmuseum Zoetermeer. Dit museum heeft de laatste jaren steeds gezocht naar het ‘oprekken’ van de grenzen van het traditionele museum. Dit heeft geleid tot een aansprekend en open museumconcept dat bovenlokaal aandacht trekt. Op nationale en internationale conferenties verzorgt Van der Ploeg regelmatig keynote’s, waarbij het Stadsmuseum van Zoetermeer als best practice van innovatief museumbeleid wordt opgevoerd.

 

Saskia van Schaik is senior netwerkregisseur cultuur bij de gemeente Zoetermeer,  haptonoom, oud-directeur, marketeer en verandermanager in de culturele sector. Ze helpt organisaties bij innovatievraagstukken en ontwikkelt culturele concepten vanuit meervoudig perspectief.

 

 

Marjonne Kube – van Dijk, museoloog, is sinds 1999 met veel plezier conservator van het eigenwijze Stadsmuseum Zoetermeer. Zij is mede verantwoordelijk voor communicatie, educatie en het organiseren van tentoonstellingen en publieksactiviteiten. Zij heeft meerdere publicaties en artikelen op haar naam staan. In 2005 studeerde ze cum laude af aan de Universiteit van Amsterdam in de middeleeuwse kunstgeschiedenis.

Lees minder  
nog 26 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: In musea komt onderwijs tot leven

Expertmeeting: In musea komt onderwijs tot leven

Dit voorjaar kunnen weer projecten worden aangemeld voor de Museumeducatieprijs, de onderscheiding voor het samenwerkingsproject van musea en basisscholen. Onder de winnaars wordt een bedrag van €50.000,- verdeeld.

Lees meer  

Dit voorjaar kunnen weer projecten worden aangemeld voor de Museumeducatieprijs, de onderscheiding voor het samenwerkingsproject van musea en basisscholen. Onder de winnaars wordt een bedrag van €50.000,- verdeeld. De prijs is een initiatief van OCW en bestemd om goede educatieve projecten met het veld te delen en navolging ervan te stimuleren. Tijdens de workshop leren deelnemers hoe ze op een zinvolle, vernieuwende en leuke manier doelgroepen zoals schoolklassen kunnen bereiken. Daarnaast gaan ze aan de slag met De Digitale Scheurkalender (winnaar editie 2015) en ontdekken ze verrassende verbanden tussen kunst / museale objecten en leergebieden zoals natuur, techniek en aardrijkskunde.

Herman Tibosch is Hoofd educatie bij het Kröller-Müller Museum. In deze positie ontwikkelde hij een eigentijdse benadering van onderwijs. Het uitgangspunt is altijd: je ontdekt meer door samen te kijken. Dit zie je ook terug in het project ‘De Digitale Scheurkalender’, waarmee hij in 2015 de Museumeducatieprijs won. Herman ziet experimenteren en samenwerken als innovatie en wisselt daarom graag ervaringen uit met collega-instellingen.

Amber Leguit is projectleider van de Museumeducatieprijs, vanuit haar functie als beleidsmedewerker Public Affairs bij de Museumvereniging. Educatie is een van de speerpunten van de vereniging. Tijdens de Kennisdag vertelt Amber kort iets over de lobby-activiteiten van de vereniging op het gebied van educatie en introduceert ze de Museumeducatieprijs.

Lees minder  
nog 29 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: De Museumwinkel

Expertmeeting: De Museumwinkel

In een ondernemend museum neemt de winkel een steeds belangrijkere positie in. Een goed assortiment zorgt voor een verhoging van de besteding per bezoeker.

Lees meer  

In een ondernemend museum neemt de winkel een steeds belangrijkere positie in. Een goed assortiment zorgt voor een verhoging van de besteding per bezoeker. De winkelinrichting en de ontwikkeling van het assortiment ondergaan een professionaliseringsslag en sluiten steeds meer aan bij de identiteit van het museum. Lang niet voor iedereen bekend terrein. Jeanine Aalfs verschaft u praktische en beleidsmatige inzichten om van uw museumwinkel een succes te maken: welke strategie past het beste bij uw situatie en waar liggen kansen.

Jeanine Aalfs is Retail Manager en Adviseur voor o.m. de museumwinkels van het Nationaal Museum voor Wereldculturen en Het Scheepvaartmuseum. Haar creatieve en commerciële aanpak zorgt voor verhoging van de omzet én voor een winkel die integraal onderdeel uitmaakt van het museum en de museumidentiteit. Daarnaast heeft Jeanine ervaring in tentoonstellingsdesign, zoals voor de Hermitage Amsterdam.

Lees minder  
nog 27 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Niet-verzekeren doe je zo

Expertmeeting: Niet-verzekeren doe je zo

Tijdens deze workshop belichten we één uitgangspunt van “Slimmer lenen”, de praktijk van het niet of beperkt verzekeren. De case study gaat over Museum De Lakenhal.

Lees meer  

Tijdens deze workshop belichten we één uitgangspunt van “Slimmer lenen”, de praktijk van het niet of beperkt verzekeren. De case study gaat over Museum De Lakenhal. Het museum is op dit moment gesloten vanwege verbouwing maar de topstukken van het museum worden/zijn in het kader van “Collectie op reis” uitgeleend aan allerlei musea in Nederland. Zo is ‘Het laatste oordeel’ van Lucas van Leyden voor twee jaar uitgeleend aan het Rijksmuseum. Andere topstukken gaan naar bijvoorbeeld het Stedelijk Museum Alkmaar en het Frans Hals museum.
De Lakenhal heeft samen met de gemeente Leiden op basis van bepaalde bruikleenvoorwaarden en de vroegere kaderovereenkomst tussen Rijk en Gemeente overeenstemming bereikt om werken in bruikleen te geven zonder hoge verzekeringskosten. Hoe hebben ze dit gedaan en wat zijn de mogelijkheden voor andere musea? Daar gaat het over in de workshop met Minke Schat (hoofd Publiek) en Rob Wolthoorn (hoofd Programma en Collectie). Er is veel ruimte voor vragen en discussie.

In 1985 begon Rob Wolthoorn als conservator moderne kunst voor Museum De Lakenhal. Sinds 2000 richt hij zich op het beheer en behoud van de hele collectie. In 2010 heeft het museum een groot inhaalproject op dit gebied gedaan onder de noemer Werk in Uitvoering.

De afgelopen 5 jaar is Rob Wolthoorn Hoofd Programma en Collectie. En naast het reguliere museumwerk is hij sinds dit jaar ook druk in de weer met de restauratie en de uitbreiding van het museum. Ongeveer 30 hoogtepunten uit de collectie van Museum De Lakenhal zijn de komende 2 jaar te zien in andere musea.

 

Minke Schat is als hoofd publiek & development verantwoordelijk voor het publieke domein van Museum De lakenhal. Ze is co-initiator van de Nacht van Kunst & Kennis in Leiden en de Nacht van Kunst & Wetenschap in Groningen. Zij studeerde aan de Kunstacademie Groningen, aan de Rijksuniversiteit Groningen en volgde daarna diverse programma’s waaronder Leiderschap in Cultuur. Zij werkte o.a. bij Buma Cultuur, het Amsterdamse Concertgebouw, het Groninger Museum, Marketing Groningen. Schat bekleedt daarnaast diverse bestuursfuncties in de culturele sector. Zij zet zich in voor behoud van maatschappelijk draagvlak voor cultuur en is altijd op zoek naar nieuwe verbindingen, cross-overs en samenwerkingen.

Lees minder  
nog 29 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Real Time Bidding voor de museale sector

Expertmeeting: Real Time Bidding voor de museale sector

RTB: Een introductie in online display campagnes voor grote én kleine musea

Lees meer  

RTB: Een introductie in online display campagnes voor grote én kleine musea. BBK Media, dé specialist in culturele marketing, neemt u in deze workshop bij de hand en laat u in begrijpelijke taal de ins en outs zien van deze vorm van online marketing bekend onder de naam ‘Real Time Bidding’. Aan de hand van diverse cases uit de museale sector en de verschillende strategieën binnen zo’n campagne, laten wij u zien hoe dit werkt, hoe doelgroepgericht hij kan zijn en hoe meetbaar.
Last but not least tonen wij u ook dat deze online campagnes niet duur hoeven te zijn en bereikbaar zijn voor elk museum.
Na afloop ontvangt u per e-mail gratis een whitepaper van de presentatie.

Talitha Angenent (1981) en Hans Siebbeles (1962) zijn respectievelijk 13 en 21 jaar werkzaam in de mediaplanning voor de culturele sector, waaronder diverse grote en kleinere musea.
Tot vorig jaar waren zij werkzaam voor communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker, maar tegenwoordig opereren ze onder het zelfstandige label BBK Media, aangesloten bij Head to Head Media, onderdeel van The Candid Group. Naast musea adviseren Hans & Talitha ook toneelgezelschappen, podia en orkesten met hun publiciteit.

Lees minder  
nog 25 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting:  Samen meer

Expertmeeting: Samen meer

Dat musea een enorme impact hebben op hun stad wisten we al. Maar hoe maximaliseer je die sociale en economische impact? Hoe betrek je stad (en landbouw) bij datgene wat er zich binnen het museum afspeelt? Hoe krijg je de handen op elkaar voor een themajaar?

Lees meer  

Dat musea een enorme impact hebben op hun stad wisten we al. Maar hoe maximaliseer je die sociale en economische impact? Hoe betrek je stad (en landbouw) bij datgene wat er zich binnen het museum afspeelt? Hoe krijg je de handen op elkaar voor een themajaar?
Matthijs de Groot, kwartiermaker in Den Haag van het themajaar Van Mondriaan tot Dutch Design, vertelt alle ins & outs van samenwerking tussen musea, bedrijfsleven en overheid. Hoe toverde hij Den Haag om tot Mondriaan-city?
Leeuwarden had niet het voordeel van een onafhankelijke kwartiermaker: hoe slaagde het Fries Museum er toch in de hele stad te betrekken bij de Alma-Tadema tentoonstelling? Lisa Klompe van het museum neemt ons mee voor een kijkje in de keuken.

Matthijs de Groot

Matthijs de Groot
GREAT Concepts bedenkt en realiseert concepten & (publiek/private) allianties rond die concepten in de culturele en maatschappelijke sector.
Voorbeelden: Museumnacht Den Haag, Maurits&, Culturele Business Case On Socks.

Lisa Klompe

Lisa Klompe
Sinds december 2013 werkt Lisa Klompe als Senior Marketing bij het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof. Vooral voor het Fries Museum waren het interessant tijden. Zo won het museum de BankGiro Loterij Museumprijs en was Lisa verantwoordelijk voor de campagne van de succesvolle Alma-Tadematentoonstelling. Een goede opmaat voor Mata Hari in 2017 en M.C. Escher in 2018, als Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa is.

Lees minder  
nog 16 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Succesvol publiek bereiken via een crowdfundingcampagne

Expertmeeting: Succesvol publiek bereiken via een crowdfundingcampagne

Wie is jouw achterban, op welke manier kan je deze mensen bereiken en waar zit nieuw publiek? Tijdens deze sessie bieden wij de eerste handvatten om de doelgroep in kaart te brengen, zodat je dit overzicht verder zelf kan uitbreiden en later ook bij andere projecten kan toepassen.

Lees meer  

Wie is jouw achterban, op welke manier kan je deze mensen bereiken en waar zit nieuw publiek? Tijdens deze sessie bieden wij de eerste handvatten om de doelgroep in kaart te brengen, zodat je dit overzicht verder zelf kan uitbreiden en later ook bij andere projecten kan toepassen.
Vervolgens gaan we dit vertalen naar concrete promotie-acties. Voordekunst maakt gebruik van Buzz-marketing, waarbij je één groot momentum creëert rondom jouw campagne.
N.B. Volg de expertmeeting ‘Stoomcursus crowdfunding’ in ronde 1 of 2 ter voorbereiding.

Michiel Bos is relatiemanager bij Voordekunst, hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector. Met een achtergrond als historicus en relatiemanager bij de Nederlandse Spoorwegen is Michiel de aangewezen persoon om musea te informeren over de mogelijkheden van crowdfunding, marketing, communicatie en pr.

 

Lees minder  
nog 22 plaatsen
Deelnemen
Expertmeeting: Vrijwilligers in het museum

Expertmeeting: Vrijwilligers in het museum

‘Museum kan niet zonder vrijwilligers’ kopte de NRC naar aanleiding van het onderzoek Vrijwilligers: pijler onder de musea van het VSB Fonds en Erfgoed Gelderland. Maar wat maakt vrijwilligers zo essentieel?

Lees meer  

‘Museum kan niet zonder vrijwilligers’ kopte het NRC naar aanleiding van het onderzoek Vrijwilligers: pijler onder de musea van het VSB Fonds en Erfgoed Gelderland. Maar wat maakt vrijwilligers zo essentieel? Zijn er behalve financiële motieven, nog andere redenen om vrijwilligers in te zetten? En waar te beginnen als u erover nadenkt vrijwilligers in uw museum in te zetten? Tijdens deze sessie voorzien enkele sprekers met ervaring en kennis op het gebied van vrijwilligersbeleid u van de nodige praktische informatie en reiken u de nodige handvatten om zelf aan de slag te gaan met museumvrijwilligers.

Met:

Jacquelien van Schaik, hoofd vrijwilligersbedrijf bij Museum Beelden aan Zee

Douwe Minkema is sinds 2 februari 2015 Vrijwilligerscoördinator van het Nationaal Militair Museum, een museum met ruim 200 vrijwilligers. Hiervoor was hij managing partner van MPuls Organisatieontwikkeling, gespecialiseerd in het bij elkaar brengen van bedrijfsculturen na mergers en fusies.

 

Sjoerd Staal is sinds 2011 werkzaam als adviseur Kunst & Cultuur bij het VSBfonds. Zijn expertise binnen het VSBfonds zijn projecten waarbij het ontsluiten van kunst en cultuur voor een groter publiek centraal staat. Hierbij valt te denken aan tentoonstellingen, herinrichting van musea, kunstaankopen, herbestemming van monumenten, educatie, publicaties, restauratie van mobiel erfgoed en documentaires.

Lees minder  
nog 20 plaatsen
Deelnemen
Ronde 4
Aanvang 15.00 uur
Lezing: Frank Houben – KLM

Lezing: Frank Houben – KLM

Frank Houben’s career at KLM started in 1998 as a Management Trainee.  From chairing various management positions at the company, he moved into global branding field in 2009. Frank is a pioneer in his field with a clear vision leading towards success.

Lees meer  

Frank Houben’s career at KLM started in 1998 as a Management Trainee.  From chairing various management positions at the company, he moved into global branding field in 2009. Frank is a pioneer in his field with a clear vision leading towards success.  Throughout the years he redefined KLM’s brand strategy and values and introduced a new corporate identity, including a redesigned KLM fleet (new livery) and shaped the new Customer Experience Organisation. Thanks to innovative marketing and branding campaigns under his lead, KLM achieved a prominent position as a social brand.  Frank is responsible for internationally awarded creative brand and product campaigns such as “Tile & Inspire” (Delft Blue aircraft), “Be My Guest” (Meet & Seat), “KLM & Miffy in China”, “KLM Space Experience”,  “KLM Planes” (in partnership with Disney), “KLM HappytoHelp”, “KLM Bluey for kids”, “The Orange Experience/Kingsday” (in partnership with Heineken). His latest achievements are the introduction of the new KLM World Business Class & Economy Class (in partnership with Hella Jongerius), the redesign of the new KLM Crown Lounge at Schiphol, opening in 2018 (in partnership with Concrete), the Delft Blue Flight Safety movie, “unboxing” the Boeing 787 Dreamliner, the new “Moving Your World” commercial and the social viral (100 Million views) “Bonding Buffet”. Recently Frank is nominated as one of the most inspirational marketeers of the Netherlands and listed in the top 100 best Dutch Marketeers  in Tijdschrift voor Marketing and Adformatie.
KLM Director Global Brand & Marketing Communications

Lees minder  
nog 313 plaatsen
Deelnemen
Lezing: Google Art Institute

Lezing: Google Art Institute

Google Cultural Institute. Onder voorbehoud.

Lees meer  

Google Cultural Institute. Onder voorbehoud.

Lees minder  
nog 178 plaatsen
Deelnemen

Let op! Om je reservering te bevestigen dien je in iedere ronde een activiteit te kiezen.