Sprekers

Sprekers

Sprekers van de Museumkennisdag

Ronald Kooyman - Particuliere Musea

Wat kunnen traditionele musea leren van hun particuliere collega-musea? Op de Kennisdag 2017 slaan we een brug tussen de twee. Hoe is het om te werken voor een particulier museum? Hebben ze echt meer (financiële) mogelijkheden dan andere musea?

We gaan ook dieper in op de rol van de oprichter van het particuliere museum. Heeft deze directeur een andere rol dan de directeur van bijvoorbeeld een Rijks gesubsidieerd museum? De oprichter is immers niet alleen bestuurder maar ook de eigenaar van de collectie. Wat zijn de voor- en nadelen van deze situatie? Op deze en andere vragen krijgen we antwoord van ervaringsdeskundigen, onder wie Ronald Kooyman, directeur van het Louwman Museum en gastheer van de Kennisdag 2017.

Spreekt in ronde 1 om 09:30

Arne Wossink - Wikipedia. Gewoon doen!

Iedereen kent Wikipedia. Maar niet iedereen weet waarom Wikipedia bestaat. Het antwoord: “Stel je een wereld voor waarin elke persoon vrije toegang heeft tot alle kennis. Dat is waar wij aan werken.” En dat is waar heel veel Nederlandse kennis- en erfgoedinstellingen inmiddels ook aan bijdragen door met de Wikimedia-beweging samen te werken. Deze presentatie gaat in op de vraag waarom ook jouw instelling baat heeft bij samenwerking met Wikimedia, en laat zien wat de mogelijkheden zijn. Compleet met sprekende voorbeelden en klinkende statistieken.

Arne Wossink is projectleider bij de Vereniging Wikimedia Nederland. Hij begeleidt kennis- en erfgoedinstellingen die aan de verschillende Wikimedia-platformen willen bijdragen. Daarvoor was hij als archeoloog werkzaam bij de University of Chicago en de Universiteit Leiden.

Spreekt in ronde 1 om 09:30

Rijksstudio - Onze collectie is van iedereen!

Eind 2012, een half jaar voor de heropening, introduceerde het Rijksmuseum een gloednieuwe website met daarop 125.000 beelden uit de collectie digitaal in hoge resolutie voor iedereen toegankelijk zonder enkele voorwaarden. De boodschap was: onze collectie is van iedereen! Ga zelf met de collectie aan de slag en maak je eigen Meesterwerk.  Met een revolutionair design waarbij eenvoud en beeld de hoofdrol speelt, speelden we in op de hedendaagse beeldcultuur. De lancering haalde de internationale pers en de website ontving 11 onderscheidingen.

Waar staat Rijksstudio na 4 jaar, hoe hou je het project relevant, wat zijn de learnings en welke tips zijn er voor andere musea?

Linda Volkers is Marketing Manager bij het Rijksmuseum. Ze is verantwoordelijk voor de digitale en internationale marketing, zoals bijvoorbeeld de internationale design competitie Rijksstudio Award, de webshop en de social media  accounts van het  Rijksmuseum.

 

 

Peter Gorgels is Internetmanager van het Rijksmuseum. Hij is verantwoordelijk voor de digitale kanalen, zoals websites en apps. Hij formuleerde de e-strategie, leidde de ontwikkeling van de nieuwe website en Rijksstudio en is altijd bezig met het bedenken van innovatieve manieren om de interactie tussen het Rijksmuseum en het publiek te verbeteren.

 

Spreken in blok 1 om 09:30 uur.

Giel Pastoor - Parktheater Eindhoven

Foto: Freekje GroenemansPastoor vertelt over het ontwikkelingspad van Parktheater Eindhoven. Na een zware crisis in 2007, maakten de medewerkers er een fraaie, creatieve, zich steeds ontwikkelende organisatie van. Om steeds meer van betekenis te kunnen zijn in een raakbare samenleving, gaat het Parktheater voortdurend nieuwe samenwerkingen aan, binnen en buiten het theater. Deze lezing gaat over het openen van een extra theater, het live uitzenden in verzorgingshuizen, een eigen opleiding beginnen, rekening houden met mensen met een afstand tot de theatermarkt, creativiteit voorop stellen en vooral over je verhouden tot een sterk veranderende wereld. En over liefde, wijsheid en vertrouwen. Ook dat.

Spreekt in  ronde 2 om 11:45

Lisa Westcott Wilkins – DigVentures

This new business model allows partnership with traditional funders and other organisations, whilst totally renegotiating audience relationships to be deeper, more active and future-focused with financial as well as social benefits. Museums, universities, charities and culture sector organisations all over the world are facing the same challenge: how to operate with less investment from traditional sources. The answer may lie within the ‘crowd’, and experimenting with new methods of public engagement.

Lisa Westcott Wilkins is the co-founder and Managing Director of DigVentures, a UK-based social enterprise that uses crowdfunding, crowdsourcing and digital innovation for archaeological research. Lisa worked for a decade in New York City in communications and finance, and now focuses her energy harnessing brilliant creative sector techniques for the heritage sector.

Spreekt in ronde 2 om 11:45

Jeroen van Mastrigt - De Toekomst van het Museum-ticket

Hoe veranderen technologische ontwikkelingen en nieuwe verkoopkanalen het gedrag van museumbezoekers? Hebben zij daardoor andere verwachtingen van een bezoek aan een museum; hoe, waarom en bij wie kopen ze straks hun kaartjes, en wat krijgen ze daar eigenlijk voor? En wat betekent dat dan voor uw bedrijfsvoering? De reisbranche is door technologie op z’n kop gezet; kijk naar Booking.com voor hotelovernachtingen of naar de introductie van slimme prijsstrategieën (‘dynamic pricing’) bij vliegtuigmaatschappijen voor het optimaliseren van ticket revenues. Samen met partijen uit de vrijetijdsindustrie deed Freedomlab het afgelopen jaar onderzoek naar de impact van de opkomst van digitale technologie op prijs- en ticketstrategie in de vrijetijdsindustrie.

Jeroen van Mastrigt (Freedomlab) helpt organisaties te anticiperen op- en te investeren in de toekomst. Hij werkt als analist en creatief strateeg op het snijvlak van (toekomstige) digitale technologie & engagement vraagstukken, met een focus op het integreren van digitale en fysieke ervaringen. Jeroen is founder van de Dutch Game Garden (een incubator/accelerator voor game bedrijven) en van engagement softwarehuis GX. Daarnaast is hij Honorary Fellow aan de HKU.

Spreekt in blok 3 om 14:00 uur.

Esther Dijkstra & Paul Hoogstraten – Duurzame Effectiviteit

Esther Dijkstra & Paul Hoogstraten - Duurzame Effectiviteit
Voor de moderne werknemer heeft ‘wat doe ik’ plaatsgemaakt voor ‘wie ben ik’ en ‘wat kan ik’. Als je meer inzicht krijgt in wie je bent en waar je in uitblinkt, groeit je zelfvertrouwen en ben je effectiever. Een aanpak rond duurzame inzetbaarheid moet zich dan ook daar op richten. Door mensen op een andere manier naar zichzelf en hun werk te laten kijken, krijgen ze nieuwe energie en een open blik naar de toekomst (uit de whitepaper van Lagerweij: “het mens effect”).

Esther Dijkstra, Senior adviseur en Paul Hoogstraten, algemeen directeur bij HR adviesbureau Lagerweij, nemen ons mee in hun visie op Duurzame Effectiviteit.

Esther Dijkstra heeft als senior adviseur ruime ervaring met werven en uitvoeren van opdrachten op het gebied van selectie, coaching, advies, assessments, organisatiescans, teamanalyses en MD in hogere en topmanagementfuncties.

 

 

Paul Hoogstraten is organisatieadviseur en algemeen directeur bij Lagerweij. Hij is gespecialiseerd in leiderschapsontwikkeling, duurzame effectiviteit en nieuwe vormen van samenwerken. Hij adviseert en traint managers en directies. Samen met zijn vrouw runt hij in zijn vrije tijd een galerie in het centrum van Zeist.

Spreken in ronde 3 om 14:00

Frank Houben – KLM


Frank Houben, directeur global branding & marketing communications bij KLM

Hoe bedenk je een opvallende campagne die een breed publiek aanspreekt en toch past binnen je merkwaarden? Frank Houben, directeur Global Brand & Marketing Communications van de KLM, vertelt alles over zijn marketing credo ‘’met emotie creëer je betrokkenheid’’.

Frank Houben is meer dan 15 jaar aan boord bij KLM. Sinds enkele jaren is hij wereldwijd verantwoordelijk voor het merk KLM. Houben zette met KLM een nieuwe koers in, die resulteerde in een reeks innovatieve en opvallende campagnes, zoals KLM Meet & Seat, KLM Space Experience, KLM Bluey for kids en samenwerkingen met Heineken, ADE en Airbnb. Zijn laatste verwezenlijkingen zijn de introductie van de nieuwe KLM World Business Class & Economy Class in samenwerking met Hella Jongerius, de delfts blauwe Flight Safety Film en het Bonding Buffet. Zijn doel is om te blijven innoveren en pakkende campagnes te maken. Laat je in deze lezing inspireren door een pionier uit de marketingwereld.

Spreekt in ronde 4 om 15:00

Haal Meer Uit Social Media

Wat is het recept voor een originele social media post? Hoe bereik je met een eenvoudige, maar rake tweet een publiek over de hele wereld? En hoe zorg je dat jouw post niet vergaat in de vloedgolf aan andere social media content?

Jordi van den Bovenkamp geeft een kijkje in de keuken van het reclamebureau Boomerang Create, dat meer dan actief is op social media. Tijdens zijn lezing reikt hij concrete tips and tricks aan voor een goed gebruik van social media. Vergeet de traditionele flyers en posters, maar denk aan creatieve reclameprojecten via video’s, foto’s en een flinke dosis humor op Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat en andere social media kanalen.

Afgestudeerd als bouwkundig ingenieur ruilde Jordi van den Bovenkamp in 2011 de architectuurwereld in voor de reclamewereld. Hij is creative director en partner van het Amsterdamse reclamebureau Boomerang Create en werkt voor merken als Heineken, WNF, KLM en de Nederlandse Aardappel Organisatie.

Spreekt in ronde 4 om 15:00

Expertmeetings op de Museumkennisdag

BREEAM: duurzaamheidskeurmerk voor musea

 

Met een aantal musea is in 2013 het BREEAM in Use duurzaamheidskeurmerk passend gemaakt voor musea. Begin 2016 is een project gestart waarbij 11 grote musea het traject doorlopen om te verduurzamen aan de hand van deze richtlijn. De 11 musea werken samen en delen gegevens, beleidsstukken en procedures met elkaar die uiteindelijk leiden tot een toolbox die laagdrempelig beschikbaar komt voor andere musea.

In de workshop BREEAM wordt uitleg gegeven over de BREEAM systematiek en over de ontwikkelde toolbox. Ook ga je zelf aan de slag met de toolbox en met het opstellen van een nulmeting van jouw museum.

Collectiecentrum Nederland: samenwerken vanaf de vloer

Bron: Cepezed

Het Collectiecentrum Nederland (CC NL), dat gebouwd gaat worden in Amersfoort, is een samenwerkingsvorm tussen het Rijksmuseum, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Paleis het Loo en het Nederlands Openluchtmuseum. Meer dan 80 museumprofessionals werken op dit moment aan de totstandkoming van CC NL. Hoe bereiden zij hun organisaties en collecties voor op dit enorme project en hoe werken zij straks na de opening samen onder het nieuwe CC NL dak. Hoe komt zo’n project van de grond, wat komt er kijken bij het verhuisklaar maken, hoe wordt de bedrijfsvoering straks geregeld, hoe ziet de samenwerking in de ateliers er uit en hoeveel collectieregistratiesystemen heb je nodig?

Van database opbouw tot uitgebalanceerde communicatieflow

Hoe creëer je vanuit het niets een gestructureerde (e-)database en een geautomatiseerde e-mailflow zonder zwaar te investeren in allerlei CRM-systemen?
Het Noordbrabants Museum verzamelde tijdens de Jheronimus Bosch tentoonstelling in korte tijd maar liefst 62.000 opt-in e-mailadressen door de verkoop van online tickets. De customer journey bij het kopen van een kaartje werd door het museum in kaart gebracht en in samenwerking met dé e-mailspecialist Add to Favorites vertaald en ingericht naar een online communicatieflow. Hierbij was het uitgangspunt om de klant voor bezoek aan de expositie een optimale beleving te laten ervaren. Daarbij was een van de doelstellingen zo min mogelijk inbound telefonisch klantcontact op de afdeling publieksservices te genereren. Ook in de communicatie na het bezoek bleef het vergroten van de betrokkenheid met het museum en het stimuleren van herhaalbezoek een belangrijke pijler in alle communicatie van Het Noordbrabants Museum.

Voor Het Noordbrabants Museum was het na de Jheronimus Bosch tentoonstelling hét moment om het gehele e-mailmarketingbeleid te herzien.

Hoe dat precies in zijn werk ging en wat de belangrijkste learnings zijn vertellen Nathalie Dielissen, Hoofd Communicatie & Marketing van Het Noordbrabants Museum en Joris de Bruijne, Business Development Director van Add to Favorites.

Gezamenlijke depots: wat moet je minimaal op orde hebben?

In diverse steden en regio’s in ons land zijn er initiatieven en uitwerkingen voor gezamenlijke depots. Dat gaat van strikt solistisch delen van het gebouw, maar niet de faciliteiten, naar de vergaande vorm zoals het CCNL (Collectiecentrum Nederland). De ervaring leert dat voor een goede start en een succesvolle continuïteit een aantal zaken op orde moeten zijn. Enthousiasme alleen is niet voldoende. Complexe kwesties als rechtsposities, budgetten, organisatie geven druk op een realistische uitvoering. Waarom lukt het nog niet en waar lijkt het wel te lukken? Collegiaal advies en delen van ervaringen.

Onder meer met Wim Hoeben, Hoofd Beheer&Behoud Rijksmuseum/deelprojectleider Collectie Centrum Nederland  en Arco Seton, collectiemanager Nationaal Militair Museum.
Bron: Cepezed

Bron: Cepezed

Hoe kan ik mijn museum sterker profileren richting mijn gemeente(raad)

Tijdens deze workshop zal Stadsmuseum Zoetermeer vertellen hoe het museum in samenspraak is gegaan met alle betrokkenen bij het nieuwe Living Museum dat in 2018 opent. Hiervoor heeft het museum een Samenspraak Magazine gepubliceerd, geïnspireerd door het Meer Dan Waard magazine en de 5 waarden. Het magazine toont de waarden van het nieuw te openen Living Museum door verschillende betrokken partijen zelf aan het woord te laten. Een van hen is de wethouder Cultuur, die enthousiast is over ‘deze unieke landingsplaats van het leven van de afgelopen zestig jaar’. Graag willen we leerpunten uit dit traject van samenspraak met de gemeente met u delen.

In musea komt onderwijs tot leven

Dit voorjaar kunnen weer projecten worden aangemeld voor de Museumeducatieprijs, de onderscheiding voor het samenwerkingsproject van musea en basisscholen. Onder de winnaars wordt een bedrag van €50.000,- verdeeld. De prijs is een initiatief van OCW en bestemd om goede educatieve projecten met het veld te delen en navolging ervan te stimuleren. Tijdens de workshop leren deelnemers hoe ze op een zinvolle, vernieuwende en leuke manier doelgroepen zoals schoolklassen kunnen bereiken. Daarnaast gaan ze aan de slag met De Digitale Scheurkalender (winnaar editie 2015) en ontdekken ze verrassende verbanden tussen kunst / museale objecten en leergebieden zoals natuur, techniek en aardrijkskunde.

De Museumwinkel

In een ondernemend museum neemt de winkel een steeds belangrijkere positie in. Een goed assortiment zorgt voor een verhoging van de besteding per bezoeker. De winkelinrichting en de ontwikkeling van het assortiment ondergaan een professionaliseringsslag en sluiten steeds meer aan bij de identiteit van het museum. Lang niet voor iedereen bekend terrein. Jeanine Aalfs verschaft u praktische en beleidsmatige inzichten om van uw museumwinkel een succes te maken: welke strategie past het beste bij uw situatie en waar liggen kansen.

Niet-verzekeren doe je zo

Tijdens deze workshop belichten we één uitgangspunt van “Slimmer lenen”, de praktijk van het niet of beperkt verzekeren. De case study gaat over Museum De Lakenhal. Het museum is op dit moment gesloten vanwege verbouwing maar de topstukken van het museum worden/zijn in het kader van “Collectie op reis” uitgeleend aan allerlei musea in Nederland. Zo is ‘Het laatste oordeel’ van Lucas van Leyden voor twee jaar uitgeleend aan het Rijksmuseum. Andere topstukken gaan naar bijvoorbeeld het Stedelijk Museum Alkmaar en het Frans Hals museum.
De Lakenhal heeft samen met de gemeente Leiden op basis van bepaalde bruikleenvoorwaarden en de vroegere kaderovereenkomst tussen Rijk en Gemeente overeenstemming bereikt om werken in bruikleen te geven zonder hoge verzekeringskosten. Hoe hebben ze dit gedaan en wat zijn de mogelijkheden voor andere musea? Daar gaat het over in de workshop met Minke Schat (hoofd Publiek) en Rob Wolthoorn (hoofd Programma en Collectie). Er is veel ruimte voor vragen en discussie.

Real Time Bidding voor de museale sector

RTB: Een introductie in online display campagnes voor grote én kleine musea. BBK Media, dé specialist in culturele marketing, neemt u in deze workshop bij de hand en laat u in begrijpelijke taal de ins en outs zien van deze vorm van online marketing bekend onder de naam ‘Real Time Bidding’. Aan de hand van diverse cases uit de museale sector en de verschillende strategieën binnen zo’n campagne, laten wij u zien hoe dit werkt, hoe doelgroepgericht hij kan zijn en hoe meetbaar.
Last but not least tonen wij u ook dat deze online campagnes niet duur hoeven te zijn en bereikbaar zijn voor elk museum.
Na afloop ontvangt u per e-mail gratis een whitepaper van de presentatie.

Samen meer

Dat musea een enorme impact hebben op hun stad wisten we al. Maar hoe maximaliseer je die sociale en economische impact? Hoe betrek je stad (en landbouw) bij datgene wat er zich binnen het museum afspeelt? Hoe krijg je de handen op elkaar voor een themajaar?
Matthijs de Groot, kwartiermaker in Den Haag van het themajaar Van Mondriaan tot Dutch Design, vertelt alle ins & outs van samenwerking tussen musea, bedrijfsleven en overheid. Hoe toverde hij Den Haag om tot Mondriaan-city?
Leeuwarden had niet het voordeel van een onafhankelijke kwartiermaker: hoe slaagde het Fries Museum er toch in de hele stad te betrekken bij de Alma-Tadema tentoonstelling? Lisa Klompe van het museum neemt ons mee voor een kijkje in de keuken.

Stoomcursus crowdfunding

Tijdens de stoomcursus kom je erachter welke projecten zich lenen voor crowdfunding, waarom je wel of niet van een platform als Voordekunst gebruik moet maken en wat de uitdagingen en valkuilen zijn bij crowdfunding. Aan de hand van een canvasmodel zetten we de eerste stappen in het vormen van een crowdfundingcampagne.
Verder krijg je alle tips, kijken we naar best practices en gaan we samen werken aan de opzet van jouw eigen crowdfundingproject.

Let op, deze expertmeeting wordt alleen in ronde 1 en 2 gehouden.

Succesvol publiek bereiken via een crowdfundingcampagne

Wie is jouw achterban, op welke manier kan je deze mensen bereiken en waar zit nieuw publiek? Tijdens deze sessie bieden wij de eerste handvatten om de doelgroep in kaart te brengen, zodat je dit overzicht verder zelf kan uitbreiden en later ook bij andere projecten kan toepassen.
Vervolgens gaan we dit vertalen naar concrete promotie-acties. Voordekunst maakt gebruik van Buzz-marketing, waarbij je één groot momentum creëert rondom jouw campagne.
N.B. Volg de expertmeeting ‘Stoomcursus crowdfunding’ in ronde 1 of 2 ter voorbereiding.

Let op, deze expertmeeting wordt alleen in ronde 3 gehouden.

Vrijwilligers in het museum

‘Museum kan niet zonder vrijwilligers’ kopte het NRC naar aanleiding van het onderzoek Vrijwilligers: pijler onder de musea van het VSB Fonds en Erfgoed Gelderland. Maar wat maakt vrijwilligers zo essentieel? Zijn er behalve financiële motieven, nog andere redenen om vrijwilligers in te zetten? En waar te beginnen als u erover nadenkt vrijwilligers in uw museum in te zetten? Tijdens deze sessie voorzien enkele sprekers met ervaring en kennis op het gebied van vrijwilligersbeleid u van de nodige praktische informatie en reiken u de nodige handvatten om zelf aan de slag te gaan met museumvrijwilligers.